Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1689 ggr
Whitemouse
2016-11-09 09:33

Erfarenheter kring läkemedlet Sertralin Krka

Hej! Jag tänkte höra om det finns fler som tagit läkemedlet Sertralin krka och vilken effekt samt biverkningar detta läkemedel gett just dig?

Jag har tagit 1 tablett om dagen (som läkaren sa) för att hjälpa mig med min sociala fobi och för att hjälpa mig hantera min generella ångest. 

Jag har tagit dessa i ca 7 v nu men upplever att de inte gett någon effekt ännu. Läkaren informerade inte så mycket om själva effekten av tabletterna utan mest om bieffekterna. Jag har läst mig till det mesta via bipacksedeln. Vad jag fattat det som så ska det öka serotoninhalten i hjärnan så du känner dig lugnare i situationer du oftast stressar upp dig för, har jag fattat det rätt då? 

Ang. biverkningarna så har jag märkt att jag har konstant molande huvudvärk i främre delen av huvudet, i pannan typ och runt ögonen. Jag har en känsla av rastlöshet och oförmåga att riktigt koppla av även om jag är trött. Jag har svårare att somna på kvällarna och det gör ibland mer ont i huvudet när jag håller ögonen stängda. Jag tror även mitt tandagnisslan blivit värre sen jag började tabletterna då jag vaknat av att jag är öm i käkarna och har tandvärk.

Är det fler som upplevt dessa biverkningar och hur länge tog det innan de försvann? Överväger starkt att sluta ta dem då biverkningarna känns värre än effekten de ger.

Annons:
Schhh
2016-11-22 06:56
#1

Sent svar, men:

Biverkningar är ju väldigt individuella. Jag hade främst biverkningar den första veckan (insättningssymptom), men för din del verkar det inte som att de försvinner (?). Jag tycker du ska tala med din läkare angående detta, kanske är inte sertralin något för dig. Vissa biverkningar stannar kvar under hela medicineringsperioden och då får man överväga om det är värt det, så att säga. Det finns andra mediciner och behandlingar. 

Vad gäller effekten så kan det vara en dosfråga. Normal dos varierar, men ofta behöver man gå uppemot 100 mg, ibland till och med 200 innan man får effekt. Dessutom verkar den lite olika på olika personer. Somliga får mindre ångest, medan andra inte får mindre ångest men däremot mer "ork" att möta ångesten. För vissa hjälper inte sertralin alls. 

Hur som helst är det tråkigt att du inte blivit hjälpt av sertralin. Du får gärna uppdatera med hur det går, men jag skulle rekommendera att ta upp detta med läkaren.

Whitemouse
2016-11-25 10:15
#2

Hej! Tog upp det med läkaren som skrev ut tabletterna åt mig och vi bestämde att jag skulle ta dem ett tag till men blev det inte bättre (eller om det blev sämre) så skulle jag sluta ta dem och vi skulle kolla på andra alternativ.

Jag vet dock inte längre om det enbart beror på tabletterna som jag får så ont i huvudet av, för det slog mig att jag började få små episoder av huvudvärk redan innan jag började ta tabletterna så jag ska utreda lite själv (fram tills läkarkontakten som är bokad om en månad) om det finns något annat som kan vara orsaken till huvudvärken. Tack för svar!

Calcifer
2016-11-28 22:43
#3

Låter bra att avvakta lite till! Ibland kan det ta några månader innan allt fungerar "som det ska" och man får full effekt. För min del tog det ungefär 2 månader innan jag kände att sertralinet fungerade. Däremot gick bieffekterna över efter bara några veckor.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zepp
2016-12-01 22:11
#4

Är det en psykiatriker som satt in SSRI?

Det är de sk lyckopillren.. höjer Serotonin i hjärnan om den är låg.

I psykiatriska sammanhang så är det faktiskt rätt få som har någon nytta utav SSRI.

Grejen är att lyckliga människor har högre serotoninhalt än olyckliga.. det är rätt tveksamt om man kan behandla det med läkemedel.. förutom för ett fåtal.

Hur som helst fungerar det för stunden, en kritisk stund i livet så är det i princip bra.. dvs som man kommer ur sitt elände och kan ta tag i sitt liv.. göra det bättre!

Men.. serotoninhalten har mer med självkänsla att göra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: