Annons:
Etikettertvångssyndromocd
Läst 1095 ggr
Anonym
Anonym
8/6/16, 12:09 PM

Utredning när man mår bra?

Jag har haft tvångstankar sedan jag var 10 år och fick ångest för jag var rädd att döda min mamma. Pågick ungefär en sommar, efter det fortsatte jag med vissa handlingar så som att alltid lägga undan alla vassa saker innan jag lägger mig. Detta gör jag än idag, är 16 nu. Handlingen är dock inte lika ångestladdad för tillfället. 

Gick också igenom en period av bacillskräck, där jag tillslut inte ens klarade av att åka till affären eller gå på bio, offentliga toaletter osv. I skolan gick det dock bra, men så fort jag kom hem kom ångesten. Tvättade mig mycket, ungefär tre-fyra gånger på ett enkelt moment som att bre en smörgås. Var även rädd att förgifta folk ett tag så fort jag rörde deras mat. Brukar räkna för att hålla mig lugn vid ångest.

Nu är jag dock okej på den fronten. Har små handlingar jag gör, men inte mer än andra skulle jag tro. Jag skulle dock vilja veta om jag verkligen har OCD eller inte. Tänker ofta på det. Kan man gå en utredning fast man under utredningen inte har några större problem, eller måste jag vänta till nästa period?

Annons:
Honestyisdead
8/6/16, 12:11 PM
#1

Lättast är ju när man är inne i det så man verkligen kan berätta hur det är just då.

Maria
8/6/16, 12:20 PM
#2

Jag har haft olika former av OCD hela mitt liv men det har aldrig varit så illa att det har påverkat min vardag negativt. Jag har mina "ritualer" men jag har det numera under kontroll.

Vissa perioder har varit svårare men jag har ändå kunnat leva normalt och det är väl först när det påverkar ens dagliga liv som det är dags att söka hjälp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/6/16, 12:25 PM
#3

Jag har själv diagnosen tvångssyndrom. Och den fick jag när det verkligen hämmade mig i vardagen. Kommer aldrig bli helt fri från det. Men det mesta har jag lärt mig leva med. Värre är det när jag mår dåligt för då blossar det upp massor som hindrar mig i vardagen.

Anonym
Anonym
8/6/16, 12:35 PM
#4

Okej, då borde jag kanske vänta lite. En annan fråga; jag har problem i skolan med att vara i klassrummet för att jag får ångestattacker, kan det höra ihop något med det andra? Jag har skolkat väldigt mycket för det, så det är ett problem. Men saker känns så spretigt ibland, hade varit lättare om det fanns nåt samband.

Upp till toppen
Annons: