Etiketterbehandlingmediciner
Läst 975 ggr
IceTee
2016-06-10, 17:02

Ciraplex

Idag fick jag Ciraplex utskrivet för min panikångest, vilket känns bra. Läste dock att vissa kan gå upp i vikt av den vilket gör mig orolig. Jag åt Ergenyl ett tag och gick upp 10+ kg vilket jag mådde extremt dåligt över samt fick bristningar. Har ni som äter/har ätit Ciraplex ökat i vikt? Jag kommer äta 5mg, eventuellt öka till 10 efter ett tag

Medarbetare på Skor iFokus

Sagolikt
2016-06-10, 17:24
#1

Det låter som en relativt låg dos. Bli inte rädd om du behöver öka mer i styrka senare. Jag har ätit Cipralex i tolv år. På den tiden har jag gått upp i vikt men om det är livsstilen, Cipralex eller någon annan medicins fel vet jag inte. Du ska inte vara rädd för att prova en medicin pga risk för viktökning. Blir det som du fasar för får du ta ställning till det då.

Ibland kan apoteket krångla om det står Cipralex på receptet och inte kunna byta ut den mot en billigare variant. Det "ska" tydligen stå Escitalopram på receptet men man kan ju tycka att det är något som man som patient inte ska behöva hålla ordning på själv.

IceTee
2016-06-10, 19:57
#2

#1 jag är inte rädd nog för att inte prova medicinen i alla fall! För mig var det tydligt på ergenyl då det bara tog ett par månader att gå upp. Min läkare har skrivit tydligt att det ska vara den och att det måste vara skåra i dessutom (så jag slipper köpa de små förpackningarna som 5mg kommer i) så apoteket fick beställa hem så det skulle bli rätt istället för att byta 👍

Ja, jag äter även lamotrigin sedan några år, det är därför vi börjar med den här. Läste på FASS att man ofta ger 5mg vid paniksyndrom dessutom (vilket är anledningen till att jag ska börja med den)

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen