Etikettövrigt
Läst 3611 ggr
[Rosett]
2016-02-12, 03:24

mat vid ångest/depression

Jag mår för tillfället inget vidare psykiskt depression och ångest jag orkar nästan aldrig laga mat dem senaste dagarna har jag mest käkat knäckebröd och liknande men måste skärpa till mig nu, vad kan jag laga till som går snabbt? eller helst bara något man inte ens behöver värma upp som går snabbt att fixa till? 

Tack för eventuella tips!

Emel
2016-02-12, 03:43
#1

När jag mår kasst äter jag mest godis, kex eller mackor. Så fattar verkligen hur det känns att inte ha orken…

Me nåt som man bar värmer i micron typ Gooh färdigrätter är goda och tar typ 3 min att laga. Lite dyra dock

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Tuulikki]
2016-02-12, 03:58
#2

Nudlar, toast, smoothies, kräm, yoghurt och flingor, frukt, kvarg, risifrutti, pasta + färdig pastasås som man bara behöver värma, färdigrätter, soppa som man bara värmer, havregrynsgröt, risgrynsgröt (köp en "korv" så kan du micra små portioner), kokt eller stekt ägg går ju fort, 

Drick mycket om du inte vill/orkar äta. Oboy, saft, vatten, juice, ProViva, ja någonting så du får i dig lite energi och vätska.

Jag gör ibland en stooor omgång smoothie och häller i en stor kanna och så har jag den i kylen. Räcker till några "måltider" i alla fall.

Allt detta är ju inte så mättande, men huvudsaken är att du får i dig någonting!

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

VildaVittra
2016-02-12, 05:24
#3

Makrill i tomatsås kan göra de där mackorna lite matigare. 

När jag mår dåligt använder jag ugnen mer än vad jag använder plattan, då behöver man inte stå och röra osv utan man kan peta in en frusen fiskgratäng eller liknande och sätta på timern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tuulikki]
2016-02-12, 18:45
#4

#3 Den varianten kör jag också på. Är jättedålig på att laga varm mat så till lunch blir det ofta något skjuts-in-i-ugnen

Temmy
2016-02-13, 18:47
#5

Jag mår väldigt dåligt i perioder, när det händer brukar jag göra en riktigt stor sallad med t.ex kyckling/skinka i. Då finns något att bara plocka fram när man känner för det i ett par dagar. 🙂

🤗

[Rosett]
2016-02-14, 06:05
#6

#5 ja sallad är väldigt lätt, bara hacka ihop och lätt att äta.

🤗

Loollo
2016-02-15, 23:51
#7

Det finns olika protein och kolhydrats pulver man kan blanda bars med vatten. Eller också mixa ner lite frukt. Så man får i sig näring så man inte tappar orken mer. En god rätt som är enkel är två paket bacon, två vanliga creme fresh och en chili och paprika creme fresh. Så klipper man bara baconen och steker sen häller på creme fresh så har man en riktigt god pasta sås. Dubbla receptet så har man mat några dagar:) jag lider själv av extrem ångest och i bland orkar man inte mycket men när man väl gör det kastar man ihop en god pasta sås:) kraaam

mmillann
2016-02-26, 23:15
#8

Har samma problem. Orkar vissa dagar inte äta eller dricka så mkt, men oftat blir jag piggare på kvällen och får i mig nåt då. Jag gör sällan mat som blir över till matlådor då jag inte gillar att äta mat som värmts upp igen.

Johannafh
2016-02-27, 14:44
#9

Känner igen mig, något som är bra är att försöka äta de lilla man kan och sen ta steget och försöka äta ngt ordentligt! Kroppen behöver näring och även en bra sådan, speciellt vid depression/dyl. Socker och andra likande saker är lätt att få i sig men kan också motarbeta din depression. (Vad jag läst, i längden) bra kost är a och o. Försök få i dig lite vitaminer!

rayn
2016-02-28, 22:10
#10

Någon mysli med mycket nötter tillsammans med mjölk/yoghurt/kvarg kunde vara något, även en frukt så får du mycket nyttigheter :)

Kan även tipsa att klyftpotatis och morötter i ugn är ganska gott!

hansson57
2016-03-01, 08:40
#11

Hacka falukorv och stek. I med ex. ärtor/majs/paprikablandning. Rör ihop med ris, eller ät som det är. Lätt och snabbt.

OK…falukorv är ju inte direkt nyttigt, men det är bättre att få något i sig än inget alls.

Lycka till.

[Ambrosia]
2016-03-02, 02:24
#12

När man mår skit dåligt psykiskt är det extra viktigt att man äter ordentligt, för att samla energi till att orka bli bättre. Man behöver äta minst frukost, lunch och middag. Kan du inte fixa det själv så du inte äter ordentligt, så behöver du hjälp. Kanske av anhöriga eller så kan man få boendestöd via kommunen. Annars kan man också lägga in sig på psykiatriskt sjukhus en tid om man behöver hjälp. Lycka till och hoppas du kommer må bättre snart. En kram till dig 💜💕

Kadoor
2016-03-05, 19:32
#13

När jag inte klarar av att laga eller äta något brukar jag dricka yoghurt, nyponsoppa, blåbärssoppa eller liknande för att i alla fall få i mig någonting. Frukt eller någon grönsak, t.ex. paprika är ju också lätt att få i sig. Krävs ingen jättestor ansträngning att ordna jämfört med annan mat, så det är ju också bra.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen