Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1925 ggr
fein
2015-09-14, 11:41

sertralin

Biverkningar av ökad sertalindos?

Jag har ätit sertralin 100mg i snart tio år. Nu har jag börjat få panikångestomgångar ändå och funderar på att prata med min läkare om att öka sertralindosen. Får man "övergångsbiverkningar" av att öka dosen lite grann trots att man ätit medicinen så många år? Nån som Vet?

Nina
2015-09-14, 11:46
#1

Man kan känna av det ja.

AnneN
2015-09-14, 11:48
#2

Man kan få samma biverkningar som då man började med medicinen, men oftast blir de biverkningarna lindrigare.

Om du ätit samma medicin i så många år så kan det även vara så att din kropp inte längre får samma effekt av just sertralinet och man kan då ev behöva byta till någon annan sort.

Prata med din läkare om detta så du får den hjälp du behöver.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fein
2015-09-14, 17:48
#3

Tack för svaren! Det känns inte som att min husläkare är speciellt insatt, så det var därför jag tänkte kolla med er som har egen praktisk erfarenhet😉

AnneN
2015-09-14, 22:09
#4

#3 Husläkare är det samma som allmänläkare (via vårdcentral)? De brukar tyvärr sällan ha så bra koll på det psykiska, så om du inte redan har gjort det så rekommenderar jag att du tar kontakt med vuxenpsykiatrin gällande detta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fein
2015-09-14, 22:14
#5

Jag har försökt via egenremiss, men de (vuxenpsyk) hänvisar bara till husläkaren😕 Man känner sig verkligen strandsatt och utan möjlighet att få adekvat hjälp.

Nina
2015-09-14, 22:19
#6

#5 be din husläkare skriva remiss till dom.

fein
2015-09-15, 08:09
#7

Det enda jag lyckats tjata mig till remiss till är vårdcentralens egen öppenvårds psykolog och han känns inte heller speciellt kompetent🤓

Bittermandel
2015-09-29, 15:56
#8

Jag går också till vårdcentralen och min läkare där. Han satte mig på sertralin. Haft det i 7 veckor nu. Vi har haft två samtal om biverkningar. När jag förklarade vilka jag hade så suckade han två gånger jätte högt. Ungefär som: "åh detta klagande" eller "sök dig till psykiatrin så jag slipper ha hand om jobbiga psykpatienter."

Jag blev rätt bitter kan jag säga. Jag ger han en chans till sen ber jag han dra åt helvete och går till psykiatriska öppenvården som jag tillhörde för två år sen. Där har de iallafall empati :)

fein
2015-10-02, 09:32
#9

Jag ska försöka få komma till en privat psykiatriker. Kanske har han mer intresse av god service och bra patientbemötande😉

Upp till toppen