att göra fel. /kontrollbehov
jag är så rädd för att göra fel….. speciellt på jobbet. Det tar sig så stora proportioner.. jag blir tokig! på kvällen ligger jag o ältar om vad jag kunde ha gjort annorlunda..och att jag inte alls kunde det " för jag är så himla trög o kommer aldrig lära mig". Det är inget speciellt svårt jobb, jobbar på ….industri… men jag känner ändå att jag får kämpa för att få allt att flyta. o de andra gör det i en handvändning..Lika bra de sparkar mig snart…jag får gå innan de ångrar sig..fick nyss fast anställning… Jag vill hela tiden ha en sån kontroll…..så min själ lever inte längre… det enda som räknas är att göra rätt…o allt ska gå smärtfritt.. Mitt liv består bara av kontroll, rädsla för vad andra ska tycka.. o likgiltighet inför livet. för den samma skvalpande tråkiga nivån. ….åhhhhhh! hjälp mig…hur ska jag kunna andas!?
Jag känner så väl igen det. Jag är precis likadan och ibland känns det som att man håller på att bli dum i huvudet. Jag grubbalr och grubblar, vilket resulterar i att jag får svårt att koncentera mig och blir illamående. Kan inte få stopp på det.
Varför gjorde jag … Vad tänkte de när jag gjorde … Om jag bara gjort … Vad de måste ha skrattat när jag … Varför kan inte jag … Hur kan det vara så lätt för andra att …
Ibland knyter själen ihop sig i hårdknut av alla frågor! Mitt enda sätt att bryta spiralen är att tvärbromsa, på samma sätt som när en ångestattack hotar. Jag har en viss bild i mitt huvud som jag sätter mellan mig och alla onda tanketrådar - smäller den på plats som ett jättestort stoppblock - så att det blir stilla och tyst i huvudet på mig, och sedan kan jag "starta om" och kanske få sova. För att inte släppa lös de onda tankarna igen kan jag studera bilden, räkna detaljer i den, föreställa mig att den börjar röra sig … Det är mitt tips, hoppas det hjälper.
Vilket himla bra tips Gronstedt !