Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2660 ggr
Surpan
2014-12-16, 11:01

Snabb hjälp vid tillfällig ångest?

Hej,

Finns det någon snabb lindring vid tillfällig ångest?

/Surpan

exitingsvillemo
2014-12-16, 11:07
#1

Andas i fyrkant, fungerar för mig =)

Föreställ dig en fyrkant och koncentrera dig på att andas in/ut när du kommer till ett hörn.

Sjöstjärna
2014-12-16, 11:08
#2

Gå ut och promenera, helst i skogen och gärna med sällskap av människa eller hund. Gå i rask takt och andas långt ner i lungorna, känn dofterna, lyssna på ljuden, leta efter det vackra i omgivningarna och stanna gärna till och krama ett träd ibland. Efter 30-60 minuter är chansen stor att ångesten börjar släppa. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet Hjärta"

exitingsvillemo
2014-12-16, 11:12
#3

.

Surpan
2014-12-16, 11:15
#4

Tack ni för svar. Sitter på jobbet så det blir svårt att gå ut och knata, men ska göra nått på lunchen i alla fall.

/Surpan

exitingsvillemo
2014-12-16, 11:31
#5

om du sitter vid en dator på jobbet, så kan du ta hjälp av skärmen när du andas i fyrkant 👍

Surpan
2014-12-16, 11:38
#6

Hoppar man mellan hörnen eller 'drar' man med blicken?

/Surpan

exitingsvillemo
2014-12-16, 20:31
#7

#6 förlåt för sent svar, var tvungen att åka till jobbet =) 

Du "drar" med blicken. Saken är bra, för den får dig att koncentrera dig på något annat, än just ångesten.

Hoppas du fick bukt på det idag =)

molbojse
2014-12-17, 00:33
#8

Jag virkar eller spelar logiska pussel på telefonen. Funkar super för min del :3

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Surpan
2014-12-17, 12:20
#9

Tack alla för hjälpen. Jag tyckte det var svårt att dra med blicken runt någonting fyrkantigt, och bara andas hjälper sällan för mig. Kanske för kort stund, men sen mitt i allt så sköljer allt över en igen och det är tillbaka.

/Surpan

Sjöstjärna
2014-12-17, 12:49
#10

Att andas i fyrkant är en bra övning men det kräver oftast träning för att få den att fungera. Gör det gärna till en vana att träna på den ett par gånger per dag så har du ett bra verktyg att till sedan när den sitter. Tycker du att fyrkanten inte passar dig så prova att räkna istället: Andas in medan du räknar lugnt till fyra, sedan andas du ut medan du räknar lugnt till fyra, in på fyra, ut på fyra osv.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet Hjärta"

Surpan
2014-12-17, 12:52
#11

Tack för tipset! :) Hur länge brukar detta behöva göras? Tänkte om man måste gå undan för det kan ta en stund?

/Surpan

Sjöstjärna
2014-12-17, 14:33
#12

Det är väldigt individuellt, men när du tränat så att du är bekväm med övningen och kan göra den utan att behöva tänka för mycket så kan du göra det överallt och antingen en kort stund eller en längre stund beroende på vad du behöver och har utrymme för. Gör du det regelbundet så lär sig kroppen att när du börjar andas på det sättet så är det dags att slappna av och då kommer övningen i sig att börja fungera som en off-knapp för ångesten så kan det räcka med att du tar ett par andetag. Men för att komma dit krävs det att du övar flitigt och regelbundet så att muskelminnet kopplas in och hjärnan kopplas ur.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet Hjärta"

Sjöstjärna
2014-12-17, 14:34
#13

Det finns förresten en variant på andningen som du kan prova om det passar dig bättre. Andas in på fyra - håll andan på fyra - andas ut på fyra - håll andan på fyra - andas in på fyra osv.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet Hjärta"

Upp till toppen