Citalopram Sandoz
Hej,
Har precis varit hos läkaren för första gången och hade tydligen en svår depression bland annat. Har nu fått Citalopram Sandoz jag ska prova, någon som vet något om denna medicin? bra? dåligt?

Hur vida en medicin är bra eller dåligt är helt och hållet individuellt. Du kan inte veta om det funkar för dig utan att prova i ett gäng månader.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Den har jag ätit i några år nu. 40mg/dag, men för nån månad sedan gick jag försiktigt ner till 20 mg. Vill gärna trappa ut nån gång men är inte helt redo. Det är ju som sagt väldigt individuellt vad som funkar. Det kan ta tid innan det ger resultat. Jag kände inte av några som helst biverkningar men jag var i så dålig kontakt med min kropp och hade så mycket "biverkningar"av depressionen, att det först är nu då jag mår mycket bättre, att jag funderar över om vissa grejer kanske är biverkningar av medicinen. Inga stora grejer- klåda, svartnar när jag reser mig hastigt, domnande kroppsdelar, orolig sömn etc Dock är min hud otroligt solkänslig (helt klart på grund av medicinen) och jag får soleksem väldigt lätt. De blir djupare än annars och jag har till och med fått ärr av dem på armarna. Se till att använda solfaktor och skydda huden med kläder nu i den starka vårsolen.
Hej! Som #1 säger så är det så klart individuellt. Jag har ätit Citalopram länge och för mig funkar det jättebra. Jag har också varit deprimerad och har en del ångest. För mig så är den nivåhöjande så jag inte hamnar så djupt när jag har dåliga perioder. Det är andra vändan jag äter det nu och jag räknar med att ev äta det för alltid. Men det känns okej, jag tror jag behöver det.
Jag är lite torr i munnen men annars har jag inte haft några biverkningar. Dock kan första två-tre veckorna vara lite jobbiga. Men kan må sämre till en början. För mig tog det tre veckor och sen var det som att min värld gick från svart-vitt till färg igen.
Hoppas att de kan hjälpa dig att må bättre. Kanske du kan behöva någon att prata med också? Jag har pratat med en psykolog i perioder och det har varit jättebra för mig. Lycka till massor! 🤗