Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: akut-stöd
Läst 1335 ggr
Tanjis
0

borde jag söka hjälp

För snart 9 år sedan car jag ihop med en kille som knäckte min självkänsla totalt, nästan varje dag fick jag höra hur värdelös jag var, att jag var ett svin, äcklig, oduglig och allt man kan tänka sig, till slut började jag tro honom. Honom har jag kommit över sen långt tillbaka men allt det han sa till mig finns kvar i bakhuvudet en negativ tanke om mig och det kan eskalera enormt, ofta håller jag det för mig sj och jag har blivit duktig på att dölja att jag är ledsen och jag låter aldrig någon komma för tätt in på mig så de ska märka något, jag står inte ut med att ha för kära vänner för då funderar jag hela tiden på vad dommtycker om mig och ofta så blir det negativa tankar. Jag har dock en sambo och han är den enda förutom min mamma som har sätt hur jag blir när de mörka tankarna slukar mig helt och ingen av dom fattar vartifrån det kommer. Jag lyckas inte komma ifrån tankarna på egen hand. Borde jag söka hjälp för det här och vad kan man få för hjälp i såfall? det tar enormt mycket energi av mig, känner mig ofta trött och omotiverad. I dag är det en riktigt jobbig dag och min sambo försöker stötta mig så gått han kan. Tacksam för svar, vad ska jag göra?

Viktor1111
1

Absolut ska du söka hjälp. Det kanske inte är säkert att det är jätte svårt att bli fri från med rätt hjälp.

_Fisken
0

Skadar det att söka hjälp på ex.vis vårdcentralen? De kan hjälpa dig vidare. Att få prata med en terapeut är förlösande. Det kan räcka med en eller två gånger.

Leon1973
1

Hej,

Jag börjar med att säga att även jag har haft en grymt jobbig dag idag som verkligen tagit all kraft fån mig och jag vet hur det känns.

Nu till saken, jag brukar vara brutalt osmidig i mitt tillvägagångssätt och sätt att tala med folk ibland har jag hört så det jag säger nu vill jag att du tar med min förvarning i tankarna ;)

OM man överhuvudtaget funderar på om man ska söka hjälp eller inte så är det nog dags att söka hjälp…  förstår du vad jag menar? Du mår dåligt och du funderar på om du behöver hjälp. Då har du kommit till det stadie då du behöver hjälp.

Vad det är för hjälp du behöver vet jag inte och jag vet tyvärr inte hur man söker hjälpen. Mitt ex gick till vårdcentralen och snackade med en läkare där som gav henne en remiss till en psykologmottagning där hon fick hjälp med att snacka ut osv.

Mitt råd till dig är, var inte rädd för att ta emot din sambos stöd, låt honom komma in i dina tankar, låt honom hålla om dig, låt er bara sitta tyst och tätt ihop och ta emot den energi han kan ge dig.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Tanjis
0

Finns det stämningshöjande som man kan ta vid behov? Vill helst inte gå på tabletter regelbundet

Viktor1111
0

Först och främst anser jag att du måste börja att jobba med dig själv. Om en enda person har gjort att du känner och ser på dig själv som du gör, då hjälper inga tabletter dig. Jo kanske för stunden, men det är stor sannolikhet att du fastnar ganska snabbt. Nu vet inte jag om du har annat som också ligger bakom ditt dåliga mående men sånt reder man ut med hjälp av en professionell . Men inga tabletter inte!!!

Leon1973
0

#5 instämmer delvis med Viktor..

Tabletter löser inga problem, men de dämpar det lite så att det kan bli lättare att bearbeta det och lösa det. Men det är där vi har svårigheter i sjukvård och psykiatrin(?), det medicineras mycket men behandlas för lite.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Viktor1111
0

#6 Solamente

Tanjis
0

#5 förhållandet med honom medförde att jag förlorade alla mina vänner viklet var jättejobbigt, har inte kunnat låta någon ny komma så nära så man kan kalla den för en riktig vän. Efter förhållandet hade jag enormt mycket sex med olika män för att få nån typ av bekräftelse, om jag duger att ha sex med är jag väl inte helt värdelös tänkte jag(låter helt sjukt) det var aldrig för sexet i sig, jag är assexuell och har alltid varit så det är märkligt att jag tog till sex för att på nått håll fösöka klättra uppåt igen :S . Den här killen tända på att han kunde få mig till att få panikångest så det hörde inte till ovanligheten att han utnyttja mig sexuellt medan jag låg och hyperventilera. En person kan göra mycket ont och sätta djupa ärr. Innan han var jag en helt vanlig tonåring