Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4213 ggr
[Victoria93]
2013-10-12, 19:22

Inte äta medicin mot ångest?

Jag har panikångest varje dag, attackerna brukar vara i ca 20-25min.  Ibland kan jag även få en lite mindre ångestattack samma dag, (typ svårt med andningen).

Jag får yrsel, darrningar, svårt att andas, stickningar osv..

Kan få medicin men på ett sätt vill jag inte äta det. Är rädd för att bli beroende och vara tvungen att äta det hela tiden. Har haft ångest i perioder med det blev inte riktigt illa förrens för ca 1 år sedan. Hoppas att det ska gå över och vill därför inte äta någon medicin av rädsla att bli "beroende". Tänk om den ex tar slut eller att jag glömmer ta med mig den och så får jag en attack, vad gör man då? Helst  med tanke på att jag har relativt starka attacker.

Just nu KLARAR jag mig utan medicin, även om det är väldigt jobbigt att få attacker tar jag mig ur de genom att gå en promenad och försöka lugna ner mig. Det jobbigaste är när det händer på nätterna och man måste gå ut, ibland sätter jag mig vid datorn istället och det kan funka, att fokusera mig på något annat hjälper.

Vad tycker ni, kan man bli beroende? Ska man försöka undvika medicinering i den mån man kan?

Svarttusch
2013-10-12, 19:25

Du kan ju ta upp det med din läkare och försöka få medicin som inte är beroendeframkallande. Jag har ännu inte ätit någon beroendeframkallade (även om de ska trappas upp och ned långsamt) och jag har ätit: Sertralin, lergigian och mitrazapin. Det finns någon eller några fler icke-bereondeframkallande.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

tessbess
2013-10-12, 22:27

Jo jag har märkt ett beroende på min paroxetin, när jag minskade med 10 mg (åt 30  mg) så fick jag sån jävla ångest, dödsångest, kändes som jag skulle dö i flera dagar utan uppehåll, låg bara i soffan, kunde knappt äta eller gå upp ur soffan över huvud taget :( Har blivit lite bättre men jag har mycket mer ångest nu än innan.

Älskar att Hata, men Hatar att Älska.

[Victoria93]
2013-10-13, 10:25

A#2 men usch stackare :( precis sånt som jag är rädd för! Vill inte äta medicin hela livet men känns som att det blir så när man väl börjat. Kanske bättre att lära sig hantera ångesten istället, nä jag vet då inte vad man ska göra längre :(((

Ian anderson
2013-10-13, 15:55

Hallå ångestridna har varit dör i tjugo år . Panik/dödsångest/ depression - jag fick hela paketet serverat. Jag förnekade det i typ tre år - sådär - ah det går väl över. Men no fucking way - det accelererade. Jag tog kontakt m läkare- provade massor av preparat - så småningom blev det Klomipramin alla andra gav vidriga bieffekter. Hästkurer till en början . Kombinerade m KBT samtal - hittade en guldkvinna. Tog tre år att hamna på fötter ( jag gick tre ggr/ vecka) jobbade skitmycket m själanalys, skrev upp när skakningarna började, försökte hittas mönster. Jobbigt. Den hör skiten fixar man inte på tre samtal. Kämpa på . Kram vi krigare måste hålla ihop. RHB

bohan85
2013-10-14, 16:23

jag har provat många mediciner och aldrig upplevt att jag blivit beroende. Inte ens av venlafaxin som många säger är svårt att sluta med. Jag rekommenderar dig att prova medicin, ex SSRI och sedan kanske ha lugnande tabletter att ta vid behov om det behövs. Be gärna om terapi också.

petrizza
2013-10-16, 20:08

Jag tycker du kan prova att ta ångestdämpande, små doser, och BARA när det är som värst. då blir du inte beroende med största sannolikhet

Man får ta emot hjälp i form av medicin för att slippa det värsta, och om det kan lindra så är det värt att försöka :)

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

vallhund
2013-10-20, 04:02

#6 Alla ångestdämpande kan inte tas vid behov, dessutom har de bäst effekt om man tar dem innan ångesten blir grönjävlig. Alla ångestdämpande är inte beroendeframkallande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Victoria93]
2013-10-20, 11:46

Läste en affisch idag på universitetet (Kemi-avdelningen) och där stod det om hur läkemedelsföretag tjänar pengar på SSRI läkemedel och hur många negativa effekter de har på oss…undrar om man blir informerad om alla dessa? Borde tagit en bild på affischen, ska försöka göra det nästa vecka…

[pain4real]
2013-10-20, 19:10

Mitt tips om du ska ta benzodiazepiner eller sömnmediciner är att bara ta dom vid behov och vara sträng mot dig själv vad det gäller det. 

Visst om du klarar dig utan så är det bra men om du inte får för mycket biverkningar så kan du ju prova SSRI eller SNRI .

vallhund
2013-10-21, 00:49

#8 Självklart tjänar företag pengar på att sälja sina produkter, det gör SAAB o ICA oxå.

Alla läkemedel har biverkningar, mer eller mindre o vilka biverkningar brukar doktorerna vara noga med att poängtera, har man missat det så kan man läsa på bipacksedeln eller kolla på fass.se.

[Victoria93]
2013-10-22, 14:53

#10 som jag fattade det gjorde det onödig mycket reklam och medicinen kanske skrevs ut i "onödan" (även om symptomen inte är jättestarka)

detta händer nog inte i Sverige men kanske i USA?

Nej men dessa biverkningar hade jag ingen aning om…de lät läskiga för mig…tror inte jag vill ta medicin om biverkningarna är sådana :(

vallhund
2013-10-22, 15:17

#11 Det finns inga verksamma mediciner som inte har biverkningar, oavsett om produkterna/preparaten kommer från läkemedelsindustrin eller naturen.

[pain4real]
2013-10-22, 20:03

Ja exakt! och både effekterna och biverkningarna är ju så olika från person till person.

vallhund
2013-10-22, 20:20

#11 Så om du har cancer, farligt högt blodtryck, diabetes eller borrelia så tar du inte mediciner pga biverkningar?

[Victoria93]
2013-10-22, 20:25

#14 Jo, men de är ju livshotande! Även om ångest är extremt obehagligt gör den mig inte sjuk fysiskt sjuk. Så det är en riktigt stor skillnad för mig i alla fall..

vallhund
2013-10-22, 20:39

#15 Självskade beteende o självmords försök är ganska livsfarliga.

[Victoria93]
2013-10-22, 20:46

#16 skrev att det är en skillnad för mig, jag har ej självskadebeteende eller gör självsmordsförsök, självklart ska någon så svårt sjuk ta medicin. Själv står jag och skakar med andnöd men löser det genom att gå ut på promenader och försöker göra mig upptagen med något…

[JeanetteK]
2013-10-23, 08:08

Hej! Jag äter citalopram varje dag och oxascand vid behov. För mig hjälper det jättemycket och mitt liv fungerar bättre än utan medicin.

[Victoria93]
2013-10-23, 10:06

#18 Har du märkt några biverkningar eller beroenden?

[JeanetteK]
2013-10-23, 10:16

#19 Första veckorna jag åt citalopram blev det värre, men så är det ju ofta. Då mådde jag illa och hade starkare ångest. Jag tror att det var ganska exakt tre veckor och sen vände det.

Jag är mycket torr i munnen, vilket är en vanlig biverkning. Annars har jag inte märkt något alls.

För mig fungerar citalopram framför allt som nivåhöjare. Det gör att svackorna inte blir så djupa. Jag tror jag kommer äta det resten av mitt liv. Det är andra vändan för mig.

Jag tar bara oxascand när det är riktigt illa. De brukar hjälpa inom en kvart ca. Då brukar jag känna mig trött, men det blir man ju när stark ångest släpper, så det behöver inte komma från tabletterna. Ska väl tillägga att det inte är alltid ångesten försvinner, men det där värsta går bort.

Jag har varit rädd för medicin tidigare, men i mitt fall känner jag att det är slöseri med liv att må dåligt. När medicin då hjälper mig så tar jag emot den hjälpen. Men det är självklart individuellt.

[Victoria93]
2013-10-23, 15:23

#20 ok, lät ju inte så illa! Dock är jag redan EXTRETM torr i munnen….så blev det värre  (om det nu kan bli värre haha..) vore det ju inte så kul! :/ 

Gick du till en psykiatriker för att få medicinen utskriven? För vanlig doktor kan inte skriva ut sådant eller?

[JeanetteK]
2013-10-23, 15:35

#21 Det finns ju en del saker man kan göra mot muntorrhet. Det finns sugtabletter och tuggummin bland annat.

Det var min läkare på vårdcentralen som skrev ut det. Jag var där för att få en remiss till en psykolog.

fuckmybrain
2013-10-26, 20:52

Blir mörkrädd när jag läser hur folk förespråkar mediciner. Kan man hantera sin ångest på nå sätt så är det ju bäst. Ångest beror ju på nånting och det är det man ska ta reda på vad det är och ta bort roten till det onda. KBT, psykolog ja nånting som kan hjälpa en finna det grundläggande problemet. Medicin hjälper en bara att lägga locket på och det blir man inte frisk av. Problemet ligger kvar under ytan. Har själv levt ned en vidrig ångest. Medicineras i så många år utan att bli fri från skiten. Idag har jag kommit på vas min ångest beror på och det gjorde jag av en slump. Men när jag kom på det så vart det så självklart. Nu har jag inte haft riktig ångest på tre veckor och det känns lättare för var dag som går

[JeanetteK]
2013-10-27, 10:56

#23 Alla har sin historia och sin väg till att må bättre. Jag tror man ska leta sig fram till sin egen. Att bara äta medicin är kanske inte lösningen, men i kombination med t ex KBT kan det hjälpa. För egen del hjälper mig medicinen mycket och det gör att jag kan jobba för att må bättre istället för att inte komma ur sängen.

Vad härligt att höra att du fått vara relativt ångestfri dessa veckor! 🌺

fuckmybrain
2013-10-27, 20:36

#24 Citalopram var min ingångs medicin Åt den i fem år sen brakade jag ihop och medicinen hjälpte inte längre. Hade ätit den alldeles för länge och hjärnan slog helt enkelt slint. Sen var det ett skit med medicin byten och tilläggs mediciner men tillslut tog jag tag i allt och började jobba med att finna grunden till ångesten. Mitt livs bästa beslut.

[JeanetteK]
2013-10-28, 09:29

#25 Bra gjort! 🌺 När man hittar den väg som är rätt för ens själv, det är då man gör de stora framstegen! Man får dock inte glömma att varje persons resa är olika och lösningarna är individuella. Stort grattis till dina framsteg. ❤️

Kasumi
2013-10-29, 02:25

Jag vägrar medicin trots min svåra ångest, men mest för min lever inte klarar det så bra plus att jag inte klarar av dom första veckorna med biverkningarna då man kan bli sämre. Men det är ju jag. Tkr inte du ska ta medicin om du inte vill till 100%. Bäst o jobba med det själv, man borde klara det NÅN gång. Men vissa kan behöva hjälp på traven såklart!

[Saoirse]
2013-11-09, 17:12

Förstår hur du tänket TS. Som tidigare har nämnts i tråden så är KBT ett väldigt bra alternativ till medicin! Jag körde själv på det i ett år och det hjälpte mig väldigt mycket med att minska antalet ångestattacker. Nu blev det så för mig i slutändan att jag fick ett sammanbrott ändå och flyttades till psyk. Där var det första  jag sa att jag inte ville ha några mediciner. Men jag hade inte så mycket till val då jag var i väldigt dåligt skick. Fick Atarax som inte är beroendeframkallande. Måste ta den varje natt för att kunna somna och jag har så jag kan ta den under dagarna vid behov. Men, jag ser ändå hellre att jag klarar mig igenom ångesten med hjälp av det jag lärde mig via KBT istället för att bara svälja en tablett.

Det hela beror egentligen helt och hållet på hur man är som person. Vissa kan klara sig utan mediciner och vissa kan det inte. Det är ingen som kan säga att varken det ena eller det andra är rätt  eller fel. Behöver man medicin är det inget som man ska skämmas för.

Men i slutändan måste man komma till botten med orsaken till ångesten och "dra upp den med rötterna". Det är någonting man måste göra själv. Det kan ingen medicin göra åt dig. Men medicinen kan vara en hjälp på vägen dit. Den kan underlätta för dig medan du jobbar med att komma till botten med ångesten. Sen då du har gjort det behöver du förhoppningsvis ingen medicin längre.

Framför allt skulle jag säga att testa KBT. Det är alltid värt ett försök och vem vet? Det kanske är allt du behöver.

Hur det än blir för dig så önskar jag dig lycka till 🌺

millib
2013-11-18, 12:26

Jag har haft ångest i över 10 år, när min första depression kom så sattes det in full medicinering, hästdoser! Det resulterade i ett väldigt jobbigt benzoberoende. Dock är det den enda medicinen som fungerar mot min ångest och efter att vägrat den i massor av år pga av rädsla för ett beroende igen har jag nu vågat ta den vid behov i 2 år.

Det jag gjorde först var att verkligen lära känna min ångest. Att kunna se tecknen på vad som kommer bli en panikattack eller riktigt grov ångest och vad som kommer att stanna vid hanterlig ångest.

Går min ångest för långt måste jag ta alldeles för höga doser för att kunna häva det och om jag då redan vet hur den kommer att utvecklas redan när den kommer kan jag ta en tablett vid behov istället för att förmedicinera så fort jag känner av något.

Nu har jag en väldigt bra period, säkert för att jag har hittat en bra grundmedicinering som jag mår bra på, men för mig är det en trygghet att ha mina benzo, bara att veta att de finns är en placebo.

Det jag vill ha sagt är att du redan nu har en kunskap där du vet att det finns beroendeframkallande ångestpreparat. Med den vetskapen kommer du ej att hamna i ett beroende.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

vallhund
2013-11-18, 13:38
luckypox
2014-05-12, 03:51

Många läkare säger att SSRI preparaten inte är beroendeframkallande.Nej det är dom kanske inte.Men utsättning av ett preparat kan vara helvetet på jorden.Jag vet!! Börja med din ångest du hade från starten och dubbla den 20 gånger eller mer så har du svaret.Sen finns det en del som kan byta mediciner hur som helst och inte känner av det,och en del blir skitdåliga.Jag tillhör ju den senare gruppen som är extremt känslig för medicin.Alla sorter.Dom gav mig Theralen0,5 ml på psyket en natt när jag inte kunde sova.Det knockade mig totalt,dom fick inte upp mig till frukost..eller lunch..men jag sov i alla fall vilket jag då inte hade gjort på månader.Theralen är en bra utväg om man har ångest och inte vill ta mediciner.Det är egentligen allergimedicin och tas i droppar.Jag tar nu 5 droppar(inte ens 0.25 ml)till natten om jag känner att det blir oroligt.Man kan även ta det på dagen.Man blir trött naturligtvis,men även lugn,slö…….

Varje litet liv är ett liv att vara rädd om.

millib
2014-05-12, 22:09

Theralen är en av de värsta preparaten jag vet mot ångest. Ja man blir trött, för trött och alldeles för länge men ångesten är lika stark ändå. Vet att den funkar bra för vissa men för mig är den hemsk…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Upp till toppen