Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3212 ggr
Fialialej
3/15/14, 10:48 PM

Hur får jag hjälp utan allt krångel?

Jag har varit sjukskriven sen mitten av december 2012. Har "precis" fått hjälp via psyk; har besökt en sjukgymnast med kbt-kompetens 5-6 gånger, en gång i veckan.
Det har funnits misstanke om nån form av bipolär sjukdom från läkarnas sida, eftersom min mamma har fått en sån diagnos. Jag själv misstänker starkt att jag har ADHD.

Nu har det, utifrån vad vi pratat om på mina träffar med sjukgymnasten, konstaterats att jag INTE har bipolär sjukdom. Det jag då fick höra var att jag inte kommer få gå igenom nån utredning, men vi ska fortsätta ses för att försöka hjälpa upp min ångestproblematik.

Inte ett ord om att det ska utredas vari problemet då ligger, om det nu inte handlar om bipolär. Jag har ju vart sjukskriven nu med jättebesvär att klara vardagen, jag har vart på akuten för överdos, jag blev sjukskriven från början för att jag själv upplevde att jag gick in i väggen. Social fobi är ett stort problem emellanåt. Jag äter ingen medicin nu förutom atarax som inte funkar så den tar jag som "sömnmedel" när det bilir för jobbigt.

Detta med avskrivningen om bipolär sjukdom innebär också att jag måste kontakta vårdcentralen för att få fortsatt sjukintyg, vilket känns jättejobbigt eftersom jag inte har nån relation med dem (eftersom de byter läkare hela tiden) och då måste gå igenom och berätta hela mitt liv IGEN. Blir så trött.. Varför kan inte psyk sköta det när det är där jag går och de vet hur allt ligger till?

Hur ska jag göra för att slippa GÖRA OM allting hela tiden, slippa gå igenom alla frågor på nytt? Jag vill bara bli KLAR så jag kan börja jobba och komma framåt i livet men sjukvården har vart som en stor jävla bromskloss för mig sen den här skiten börjande…… Tips?

Det är inte viktigt för mig att få en diagnos. Jag vill bara ha hjälp att komma tillbaks till jobbet och livet. Är otroligt trött på att gå hemma men reder inte ut det själv.

Vill bara ge upp vården och börja på egen hand men då tar det väl ett par veckor så sitter man och vill ta livet av sig igen?

(Jag är vuxen)

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Fialialej
3/15/14, 10:52 PM
#1

Kan tillägga att jag haft problem med ångest och depressiva perioder sen många år tillbaks så det är inget som kommit nu.

"På natten är alla katter svarta"

martdat
3/17/14, 5:13 AM
#2

Kan inte din kontakt du har på sjukgymnasten kontakta en läkare på din vårdcentral om dig och rekomendera sjuskrivning ellérl vad du nu känner att du behöver så du slipper dra allt ijen.  själv går jag hos psykiatrisköterska och pratar. och hon kom fram till att jag bör sjukskrivas deltid ett tag. hon kontaktade min läkare så jag slapp dra varför för henne.  Jobbigt att byta läkare. Det är viktigt att ha en och samma när det handlar om psyket. be henne  även om hjälp att förklara det för din vårdcenral så du får en och samma läkare hedanefter,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

millib
3/21/14, 9:17 PM
#3

Om de nu skrivit av den bipolära biten varför inte kolla en Unipolära? Du skriver att du haft återkommande depressioner och ångestproblematik, låter som Unipolär. Går du på någon form av antidepressiva? Ångestdämpande?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

millib
3/21/14, 9:34 PM
#4

Såg nu att du endast äter atarax… Varför kan du inte få antidepp utskrivet från psyk om du nu fått kontakt med dem?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Fialialej
3/22/14, 9:06 AM
#5

#4 Jag går hos en sjukgymnast med kbt-kompetens som inte får skriva varesig sjukintyg eller medicin. Jag måste ta kontakt med vårdcentralen säger dom, för jag är inte tillräckligt dålig för att få träffa en psykläkare. Vet inte hur dålig man ska behöva bli då, jag har ju som sagt vart sjukskriven över ett år med självmordsförsök….'

man blir lite trött och jag fattar ärligt inte hur det här systemet funkar för jag har blivit kringskjutsad överallt utan att få hjälp för attd et är inte "deras" sak..

"På natten är alla katter svarta"

millib
3/23/14, 8:12 PM
#6

Förstår dig! Har själv försökt komma i kontakt med psyk i över 10år inte förrän jag kraschade ordentligt och blev inlagd som jag kom in i svängen. Ta kontakt med di husläkare, få medicin, hoppas den hjälper och försök igen med psyk. Tror inte du kan gå någon enklare väg tyvärr.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Annons:
ricorico
3/27/14, 2:27 PM
#7

Bästa sättet där jag bor (Göteborg) är att bli inlagd för att man har starka suicid tankar, då blir man automatiskt remitterad till psyk/öppenvården. Efter att man har varit inneliggandes.

Kram Johan

Fialialej
3/27/14, 2:51 PM
#8

Jag har både kraschat (har vart sjukskriven ett år nu) och vart på akiten pga att jag försökt ta livet av mig. Men nja.. Alltså det är ju bara att sucka åt eländet?

"På natten är alla katter svarta"

ricorico
3/29/14, 9:06 AM
#9

Det sista du skrev, det håller jag verkligen med om 🤔

Livet är en utmaning……..stundtals men det kaaanske blir bättre ? !

Upp till toppen
Annons: