Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1962 ggr
[enkan]
2014-03-06, 23:29

Svimma av ångest?

En enkel fråga: Kan man svimma av en ångestattack?

Man läser ofta "känns som om man ska svimma", men ingen säger om man gör det eller ej.
Grejen är den att jag har en oerhörd självkontroll. Därför har jag bildat en ångest som egentligen i grund i botten är en rädsla över att svimma.

Jag har aldrig svimmat, jag har varit på väg ett par gånger men av helt andra anledningar (sprutor).
Detta hindrar ju mig från att göra mycket.
Har iallafall ändrat mina ord från "kan" till "ska" och det är en bra början för att bekämpa ångesten :)

Så fort jag är hemifrån eller inte har en bil i närheten (min två trygga punkter) så är jag rädd för att svimma. Vet inte riktigt om det beror på pinsamhet eller vad, men det skulle vara väldigt skönt att kunna lägga saken på borde nu på en gång och få svar på OM man kan/om det är vanligt att man svimmar pga ångest.

Tack vare min självkontroll så kan jag intala mig själv "det är bara ångest" och genom detta kan jag ofta förhindra en panikattack innan jag får den. Men oron för svimming är ändå i bakhuvudet.

VildaVittra
2014-03-06, 23:37

Ja, man kan svimma om man tex hyperventilerar pga ångest. Men det är verkligen inte vanligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Disturbed-Angel
2014-03-06, 23:51

Jag har svimmat av ångest vid några tillfällen. Men då har jag att lågt blodtryck och har rätt lätt för att svimma. Tror inte att man behöver vara jätteorolig för att svimma av ångest om det inte är så att man brukar svimma annars också. 

Jag brukar alltid känna innan att jag kommer svimma och då är det lätt att bara sätta sig ner på marken. Då slår man sig inte när man svimmar + att det många gånger blir bättre (för mig) av att sitta ner så man kan "avbryta" svimningen.

[enkan]
2014-03-06, 23:56

Tack för svaren :)

#1 Hyperventilerar gör jag verkligen inte då jag automatiskt andas mycket lugnare och mer kontrollerat när jag känner av ångesten :)

#2 Ok, i så fall hoppas jag inte att jag lider av lågt blodtryck :P

Disturbed-Angel
2014-03-07, 00:08

#3 Om det svartnar för ögonen varje gång du reser dig upp och svimmar om du ställer dig för fort så kan du ha lågt blodtryck. Om du inte upplever det regelbundet så behöver du nog inte oroa dig :)

[enkan]
2014-03-07, 00:22

#4 Ok :) Har hållt på att svimma en gång när jag reste mig för fort, men aldrig annars tror jag ;)
I min släkt är det snarare problem med högt blodtryck så jag har nog större risk att få en sådan diagnos :P

Upp till toppen