Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1786 ggr
[tililili]
2014-02-24, 00:13

risk för beroendr biverkningar

Hej. Jag är 23 år och har varit trött hela mitt liv. När jag var liten så sa de att det var allergi, sen fick jag ätstörningar i tonåren, och lider fortfarande av bulimi. Så sen har tröttheten alltid ansetts psykiskt. Och ja, kanske det. jag fick prova ett par sorters antidepp när jag var yngre. Då var jag underviktig och övertränad och bars grinade för jag var så trött. jag blev dock bara tröttare av medecinen. I stort sett apatisk så jag slutade. Och har sedan varit väldigt anti mot medicinering. Jag har inte sett mig som deprimerad utan bulimin har varit ett praktiskt problem, ett fel på mig. Har på sistone dock fattat att jag har en depression och träffar även en psykolog nu, har haft ett par besök. nu ska jag få träffa en doktor och det är hon som kommer skriva ut ev medecin. och jag skulle vilja ha något, men får jag ngt som gör mig tröttare än nu kommer jag kracha. Det är precis att jag tar mig runt som det är. jag sover dåligt pga av oro och ångest med. jag har hört talas om ett antidepp som heter voxra, men det var tydligen inget första hands val. Någon,som vet hur svårt det är att få utskrivet? skulle vilja ha nåt för sömnen med men så är jag så rädd för att bli beroende av lugnande eller sömntabletter. är det nån som har några erfarenheter, tips och råd, vad ska jag fråga om, be om när jag kommer till doktorn?

[tililili]
2014-02-24, 00:19

Jag har träffat en massa olika doktorer och psykologer genom åren, fått matlistor…inte kommit ngn vart blivit erbjuden antidepp, inte velat ha det och då har jag ansetts hopplöst fall, slussats vidare eller gett upp för stunden och vägrat träffa läkaren igen. så ja, jag har verkligen försökt bli frisk på egen hand och med hjälp genom åren. har utvecklat läkarskräck dessutom under denna tid eftersom de aldrig kan hjälpa mig och jag mår så dåligt. Så är livrädd inför läkarbesöket också, därför jag gärna vill ha lite koll innan.

KittyBean
2014-03-01, 18:18

Jag åt Voxra ett tag förra året. I början var jag jättepigg, det var som att ha vaknat för första gången någonsin. Jag orkade saker och var nästan som en normal människa. Men efter ~2 veckor så började det gå över lite, men jag fortsatte äta samma dos hela sommaren. I augusti höjde vi dosen men då fick jag så mycket biverkningar att jag var tvungen att sluta med dem. Allt ljus blev för ljust så jag såg inget, en gång fick jag gå över 1 km hem utan att kunna se något för att jag var helt bländad. Men jag är väldigt känslig för biverkningar så det behöver inte alls bli samma för dig. 

Just nu har jag fått utskrivet Saroten för att kunna sova djupare då en av biverkningarna är djup sömn, jag ska ta en väldigt låg dos av dem då de i vanliga fall tas som antidepp. 

Det enda jag skulle akta mig för att ta i medicinväg är Venlafaxin då de verkar ge väldigt mycket biverkningar. Men som sagt, de kanske skulle funka jättebra på dig. Så det är nog något som du behöver diskutera med doktorn vilken medicin som kan passa, sen är det ju alltid så att man får prova några olika innan man hittar nåt som funkar. 

För sömnen kan du kanske be om att få medicin med melatonin, då det är kroppens eget sömnhormon är det svårt att bli beroende av dem. De går även att beställa på Ebay om man vill ha rent melatonin.

vallhund
2014-03-05, 01:59

Just Venaflaxin har som positiv biverkan att man får bättre sömn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen