Etikettakut-stöd
Läst 1240 ggr
Tillvaroturist
2014-01-21, 15:41

Kan ni kanske förklara?

Jag har för tillfället en period med ångest som är så påträngande att jag flera gånger om dagen måste koncentrera mig på att andas. Jag går gärna inte ut så länge det är ljust, är väldigt orkeslös och hemma underhåller jag mig själv med meningslös läsning och sånt som förhoppningsvis får mig att känna annat än mina egna känslor just nu. Eller inte känna alls.

Ni vet ju att man brukar säga att livet passerar revy framför ögonen? Så, fast snarare alla sinnesintryck jag upplevt under de två-tre senaste och jobbigaste veckorna, i blixtsnabb fart, upplevde jag inatt när jag försökte sova. Jag blundade men kände hur jag inte kunde "fästa blicken", utan det var nästan som vid REM-sömn, att ögonen åkte fram och tillbaka i skallen. Det kröp i kroppen, det kliade nästan överallt och jag visste inte om jag tänkte högt eller om faktum var att jag var lugn på utsidan. Det kändes som att jag var mer inuti mitt huvud än vad jag hade förmågan att förstå vad jag gjorde kroppsligt. Vet att jag inte kunde ligga stilla iallafall då jag fick en kommentar om det av mannen.

Har någon upplevt detta eller vad sjutton hände?

MimmiH
2014-01-27, 22:12

Nej, jag har inte upplevt något liknande. Sover du på nätterna?

Hur är det med matintaget?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Kajsami
2014-01-28, 00:26

Det låter som ett stressymptom. Jag har inte upplevt just detta, men har liknande stressymptom som kommer ibland. Senast idag upplevde jag att lösryckta ord och meningar passerar revy förbi en och jag känner igen dem, men kan inte placera varifrån de kommer eller ens vad de betyder. Det blir sådan explosion av ord och uttryck så att man tappar språkförståelsen. I mitt fall har jag tolkat det som en stressreaktion, som kommer när jag är i ett känsligt läge och utsatts för mycket intryck. 

Det var väldigt obehagligt, men gick över inom en timme för mig. Gissar att ditt också gick över relativt snabbt?

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Tillvaroturist
2014-01-29, 19:23

#2 Ja, jag tycker det låter som en liknande grej. Jag lyckades tillslut somna och sedan dess har det inte hänt. Men det var som att hjärnan inte hade något alternativ än att göra så där för att ha möjlighet att hantera alla motstridiga tankar och känslor, på något sätt.

Tack för svar!

Upp till toppen