Etikettakut-stöd
Läst 1600 ggr
Isjo
2014-01-12, 10:19

Vill bara dö nu

Ätit Zitalopram mot ångest i 2 år. Har två barn' 3,5 och 1 år gamla. Gift. Är 30 år. Trappat ner mina 20 mg i en månads tid sista tre dagarna varit helt utan. Ångesten kom idag efter ett litet gräl med maken. Slår huvudet i väggen och vill bara dö. Ångesten river i kroppen känner inte att jag får eller fått tillräckligt stöd i min nedtrappning av honom .har senaste veckan haft som elstötar genom kroppen och varit enormt yr..kort stubin. När ska detta sluta?? Är ångesten här pga nedtrapp symtom eller är min gamlamångest tillbaka?

VildaVittra
2014-01-12, 10:23

Vad har du fått för redskap att hantera ångest med innan nedtrappningen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Isjo
2014-01-12, 10:31

Inga alls. Uppkopplad via psykiatrin tidigare med samtal. Kände mig frisk och fått läkemedelrecept via VC sedan. Känner att denna nedtrapp gjort att jag lättare känner glädje. Kan få "rysningar" i kroppen av olika glädjetankar och händelser som jag aldrig fick då jag åt tabl. Ångesten har inte funnits då jag åt tabl. Innan hade jag inga fungerande redskap heller… Blev mitt svar luddigt? Har du några redskap att låna ut?

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

VildaVittra
2014-01-12, 10:38

#2 Det är tråkigt att de bara delar ut tabletter och sopar problemet under mattan.

Vad jag gör är att resonera med mig själv. Ett exempel är att jag är rädd för att bli bostadslös (blev utslängd som ung av min mor) vilket gör att jag får ångest av att se min hyresvärd.

Min instinkt är att fly eller gömma mig men jag tvingar mig själv att stå kvar och tänker att det är bättre att jag får veta att han vill säga upp kontraktet i tid så jag har tid att hitta ett nytt hus att hyra. Genom att resonera logiskt och tillåta mig själv att tänka på det som ger mig ångest, så vinner jag. 

Har jag sådan ångest att jag vill skada mig själv ringer jag diakonen eller husmor på församlingsgården. En annan variant är att träna tills jag får blodsmak i munnen.

Har du någon att ringa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2014-01-13, 09:48

Bra tips av Vilda Vittra.

Jag reagerade på din nedtrappning. Tyckte det kändes som att det gick lite väl fort. En månad bara.

Hoppas att du kan få hjälp. Ångest är fruktansvärt. Jag äter också citalopram och tror att jag kommer att göra det för alltid. Det gör mig ingen för de verkar nivåhöjande för mig och jag slipper depression. Men jag har fortfarande ångest för det. Men det är olika för alla, och jag hoppas att du hittar det som är rätt för dig. kram 🌺

zmulan
2014-01-13, 16:46

❤️

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Upp till toppen