Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 5112 ggr
rubyruby1
12/24/13, 8:11 PM

Stor klump i halsen/sväljfobi

Hej. Jag är just nu inne i en stoor svacka och jag känner mig deperimerad och mycket rädd. Jag lider av panikångest sen 4 år tillbaka och hade det mkt jobbit det första året. Sen dess har det varit helt okej men nu har det kommit tillbaka rejält. För fyra dagar sedan satte jag en bit mat i halsen(kunde andas men va som en stor klump i halsen som inte ville åka ner) ringde efter ambulans pga panikångest över att den skulle åka ner i luftstrupen tillslut. När ambulansen var påväg så kände jag hur klumpen åkte ner så jag skickade tillbaka ambulansen utan att bli undersökt. 30 min senare var klumpen tillbaka så jag åkte in till akuten där de inte hittade någon matbit men däremot brustna blodkärl vilket skulle gå över. MEN sen dess har jag känt dendär klumpen till och från (just nu större än nånsin) och jag är livrädd!!! Är så rädd att jag inte ska få någon luft. Har ätit två mackor med smör per dag sen dess som jag tuggar tills det blir en massa, vågar inte äta nåt annat än de å pulversoppa. Pga för lite mat känner jag mig trött, huvudvärk, kalla händer, skakig osv. Förstår att jag måste äta mer men paniken är extremt stor. Tar nästan en timme att få i mig mackorna. Allt känns hopplöst och det känns som jag lever i en mardröm. Vill bara sova hela dagarna :'(

Hälsningar KimGlad

Annons:
Kasumi
12/25/13, 9:02 AM
#1

Jag har problem med min hals, men jag brukar äta mer efteråt så att biten som har fastnat ska 'tryckas ner'. Hjälper aldrig att dricka vatten lr nåt annat rinnande för min del.. Oftast försvinner biten under natt 1 lr 2 när jag sover. Men jag är oxå rädd att den ska åka ner i lungorna lr sitta kvar o börja typ ruttna. Men jag lever ju än liksom, o detta har hållt på sen 2010 för min del.. Sen vet jag ju inte till 100% om det verkligen sitter en bit där, kan ju lika gärna bara vara så att halsen har blivit (öm o svullen) efter man har ätit så det KÄNNS som det sitter nåt där. Sökte hjälp 1 gång, då hade jag ätit ugnspannkaka med färdigtärnad bacon i. O då fastnade det en bit bacon o satt där i över ett dygn, då gick jag till vårdcentralen o dom kikade men såg inget o morgonen därefter var biten borta. Så jag tror inte du behöver oroa dej!

rubyruby1
12/25/13, 2:58 PM
#2

#1 Tack för svar!

Har även läst att man kan få dendär klumpkänslan i halsen när man har ångest/går och tänker på det. Jag var på vårdcentralen idag igen och han tittade in i munnen och sa att det var lite irriterat, men att om det inte gått över tills på fredag (1 vecka efter att matbiten fastnade) så ska jag åka in till Karolinska i Solna så dom kan titta ordentligt igen.

Men när du gick till vårdcentralen, kunde de kolla ner i halsen med en sån där lång kikare som går genom näsan?

Hälsningar KimGlad

Kasumi
1/8/14, 5:08 AM
#3

#2 Nej hon kikade bara med en spegel o ficklampa genom munnen, lite dåligt men men..

Upp till toppen
Annons: