Annons:
Etikettmin-egen-berättelse
Läst 2528 ggr
[Elucai]
2013-11-21 23:14

Panikångest

Hej!

Är ny här på sajten, och tänkte bara ta upp mina problem, självisk som jag är. ;)

Jag får alltså fruktansvärd panikångest vid många intryck av bild och ljud. Alltså hastiga rörelser eller när saker kommer emot mig, kombinerat med starka eller kraftigt dova ljud. Jag börjar krampa i musklerna och hyperventilerar.

Ett exempel är när räddningstjänster åker förbi, såsom ambulanser, brand- och polisbilar. Också när det är stökigt i klassrummet.

Jag har en teori om att det beror på en något stökig barndom med föräldrar som bråkat, aldrig slagits, men skritit åt varandra.

Jag har också blivit extremt lättskrämd på senare år.

Min fråga är, är det någon annan som upplever samma sak?

Annons:
rimfrost417
2013-11-23 19:40
#1

Jag tror helt enkelt att du är känsligare,mer mottaglig,för starka

ljud och plötsliga ljusförnimmelser.Tror inte detta behöver bero på

att något särskilt har hänt utan att vi helt enkelt är olika som

människor.För egen del har jag ända sedan min barndom haft

jobbigt med starkt ljus,avskyr lysrör t.ex.När jag har blivit äldre så

märker jag också att "röriga" miljöer är ångestskapande.

Försök att undvika detta,så gott det går,som skapar ångest och ha

förståelse gentemot dig själv.

KallaMigMimmi
2013-11-24 15:38
#2

hej  :) jag är också kännslig och blir stressad av sinnesintryck. men har lärt mig att stänga av o går in i mig själv/tar distans i röriga sitvationer.

hoppas du kan hitta en balans för vad som funkar för dig. Kram

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

[JeanetteK]
2013-11-24 17:22
#3

Jag är också känslig i vissa situationer och miljöer. Har svårt för att gå i affärer med mycket folk periodvis till exempel eller att stå i publiken när sonen spelar match och det är livat runt om. Man kan ju inte undvika allt hela tiden så jag brukar förbereda mig innan jag ska handla tex så jag känner mig i balans när jag ger mig iväg. Det funkar ibland men långt ifrån jämt.

[Elucai]
2013-12-27 00:12
#4

Okej! Tack för alla svar och så. Fint att höra att man intet är den enda med sådana problem. :)

JustMe08
2014-01-02 20:39
#5

Hej! Jag har haft samma problem som du - varit oerhört lättskrämd och kunde inte titta på tv, speciellt när det var filmer med överraskningsmoment eller AFV där alla ramlar och slår sig hela tiden. Om någon kom in i rummet eller plötsligt pratade med mig blev jag vettskrämd.

När jag fick min första panikattack kontaktade jag läkare och fick lära mig att under långvarig stress börjar kroppen producera stresshormoner. Dessa stresshormoner är de som hjälper till vid flykt och fara, så vi snabbt ska kunna springa och agera för att klara livhanken. Under långvarig stress är alltså kroppen ständigt på vakt för lurande faror.

KBT hjälpte mig, tillsammans med avslappningsövningar, meditation och att jag lärt mig "säga nej".

Hoppas du också snart blir stressfri 🙂

 

MVH  Mia

Medarbetare på Medialt I Fokus

"We are what we repeatedly do." /Aristoteles
                                            

 

Upp till toppen
Annons: