Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettmin-egen-berättelse
Läst 2279 ggr
Castiel.
0

Stora problem inför framtiden

Ja, snart är mitt jullov över och det är min sista termin på gymnasiet. Den här terminen börjar all stress och panik inför högskola/universitet, och jag har många gånger kommit in på tankarna att avsluta mitt liv innan det riktiga livet börjar för jag har känt i flera år att jag inte kommer klara av den pressen och stressen. 

Jag har någon form av social fobi (är ej diagnoserad för det) som gör det EXTREMT svårt för mig att hålla redovisningar inför klassen (har haft det här problemet sen jag gick i trean på grundskolan) och jag får väldigt mycket ångest inför redovisningar. Oftast tvingar jag mig själv att hålla redovisningar, men det slutar alltid i katastrof eller att jag måste avbryta redovisningen för att jag inte klarar av det. 

Jag vill bli förskollärare och jag oroar mig enormt mycket inför redovisningar och examensarbetet. Vi håller på med gymnasiearbetet och det ska vara klart i Februari och jag är långt ifrån klar. Jag har brutit ihop massvis med gånger när vi håller på med det här arbetet för att jag känner så mycket press och ångest. 

Att vänta några månader eller ett år innan högskola är inget alternativ eftersom jag kommer bo kvar hos min mamma under den här tiden och att få ett jobb där jag bor är riktigt svårt eftersom allt kräver år av erfarenheter, utbildning och körkort. Jag har en 2 års utbildning inom hotell och restaurangyrket men det är för stressigt för mig (anledningen varför jag hoppade av utbildningen efter 2 år).

Jag har jobbat på McDonald's i 6 månader, men sa upp mig innan jag skulle få en fast anställning och flyttade till min mamma, sen dess har jag vägrat att jobba på allt vad hotell och restaurang heter. 

Jag kan jobba, men jag blir väldigt osäker och väldigt inåtriktad när företaget söker en utåtriktad och självsäker person. Det gick i och för sig bra på McDonald's, men dom klagade väldigt mycket på att jag inte kommunicerade för att jag var så inåtriktad. Jag hade tempot och flytet och hela paketet, förutom kommunikationen. 

Jag får ångest varje gång jag ska betala en räkning, men blir lättad när det är betalat och klart för då slipper jag den skiten i en månad och sen kommer ångesten nästa månad igen. 

Pga detta så har jag svår magkatarr som jag just nu behandlar med medicin utskrivet från min läkare. 

Jag försöker tänka positivt och tänka "det ordnar sig", men ångesten kommer krypandes när jag minst anar det och då börjar jag oroa mig onödigt mycket för framtiden. 

Kände för att skriva av mig…

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[JeanetteK]
1

Mitt tips är att gå till en psykolog, ev med KBT-inriktning. Man får remiss via vårdcentralen. Jag har gjort det och man får hjälp med sina tankemönster och verktyg hur man ska hantera olika situationer. Man blir medveten om låsningar och annat. PMa om du vill. Lycka till. ♥

bohan85
1

Ja, sök hjälp. Det finns att få!! Vet att vissa får pulsreglerande tabletter inför redovisningar för att "varva" ner. Men terapi tror jag du skulle ha stor nytta av!

appalpaj
1

Håller med de andra, sök hjälp! Du är inte ensam och det finns god hjälp för att slippa de svårigheter som du har!
Kan du ta hjälp av någon för att berätta för skolan om hur jobbigt du tycker vissa saker är, så att de kan hjälpa dig att minska pressen till en okej nivå? Jag hade åtgärdsprogram i skolan vilket bland annat innebar att jag slapp alla redovisningar och idrotten som jag tyckte var väldigt jobbig. 
Har skrivit en artikel på socialfobi.ifokus.se gällande att söka hjälp för social ångest HÄR, kanske att det kan ge dig något tips? 
Sköt om dig!

Medarbetare på Social fobi ifokus

Castiel.
0

Nu när det är nytt år så börjar ångesten komma krypandes för nu vet jag att det inte är långt kvar tills jag måste ut i vuxenvärlden. Jag kommer ta kontakt med kuratorn på skolan och prata med henne eftersom jag inte har råd med att gå till en psykolog för tillfället. Kuratorn känner mig ganska bra och vet det mesta om mig och mina problem. Så jag hoppas att hon kan hjälpa mig. Ska även ta kontakt med min mentor på skolan (även min handledare för gymnasiearbetet) och berätta hur jag känner mig osv. 

Läste att även fast jag inte skulle bli klar med gymnasiearbetet så finns det möjligheter att komplettera min högskolebehörighet på Komvux, vilket är bra.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.