Atarax
Har fått atarax utskriven mot ångest. Har dock hört en del som blivit riktigt dåsiga och trötta av dom och det vill jag verkligen inte bli 🤐 erfarenheter?
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Jag tycker det är beroende av hur mycket jag tar. Tar jag 10 mg blir jag inte trött men tycker inte heller jag får så bra lindring mot oro/ångest.
Jag brukar ta 25-30 mg och då vet jag att jag efter 2 timmar blir skönt trött och då somnar jag gott!
Jag tar 25-50mg och tar jag 50mg blir jag väldigt trött. Somnar lätt om jag sitter i soffan men är jag ute så blir jag bara väldigt trött. Inte så jag slutar fungera, men väldigt trött. Men man reagerar olika, så testa du. Vissa är väldigt känsliga, andra inte. Har också hört att det blir bättre när man använt dem ett tag.
Jag blir sömnig och tar den enbart för att kunna sova. Hjälper inte så mycket mot just ångest på mig.

Märkte att det gick väldigt lätt att somna efter en tablett, i vanliga fall brukar jag somna efter 3(!) timmar, nu somnade jag efter en halvtimme.
Vilken skillnad!
skönt!!
Kan väl bli seg om man tar hög dos men dom hjälpte inget mot min ångest.
men det var 7 år sen jag provade dom! men kul att dom hjälper dig =)
Dagen jag tar tabletterna blir jag bara trött och väldigt lugn. Dagen efter blir jag riktigt jävla dåsig dock helt seg. Är ju olika hur man reagerar på tabletter men det är min erfarenhet dem fåtal gånger jag tagit atarax. Tar dem dock bara vid behov och inte 2-3 gånger dagligen som läkaren sa.
käkade det för några år sedan.
första gången jag tog atarax var precis innan jag skulle gå på bio. Sov mig igenom heeela filmen kan jag säga, haha! Vilket INTE är likt mig. Kunde sova hur länge som helst ifall jag tagit några på kvällen. Men dom är bra ifall dom funkar och tar bort det mest akuta så att det blir lite lugnare!:)
För mig var de värdelösa. Blev så trött att jag nästan sov hela dagarna. Ångesten minskade tyvärr inte heller..

Jag har märkt att man typ blir ''bakis '' av dom. Tar jag 2 stycken innan jag går och lägger mig så somnar jag rätt snabbt (brukar annars ha massvis med dödsångest precis innan jag lägger mig). Drömmer också sjuka mardrömmar av dom :O
Och dagen efter så är jag seg som en zombie.. 😴

Sover bra av dem. Tar en till kvällen. Tar jag två så är jag yr o så dagen därpå.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
Jaa, jag fick också intensiva drömmar av Atarax. Både hemska mardrömmar och sånna som var helt sjukt konstiga. Men intensiva var de som sagt. Hände ett par ggr att jag trodde jag hade gjort vissa grejer på riktigt.. fast jag bara hade drömt om det. När jag bytte tabletter till Lergigan försvann de jobbiga drömmarna.

Glömde jag skriva, att jag också har intensiva drömmar.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
Atarax gjorde ingenting för mig. Tog inte bort någon ångest och gjorde mig varken dåsig eller trött.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag tycker typ att de funkar ibland. Märkte mer effekt i början, nu tycker jag inte att de fungerar så bra längre… Någon som märkt samma? Ska fråga om annat…
Drömmer också jättemycket, men har trott att det varit pga min andra medicin. Men de kan ju vara ataraxen…