Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 3265 ggr
decembercelsius
2013-12-12, 21:17

GAD?

Jag undrar om jag fyller i kriterierna för att kunna ha GAD. jag har så länge jag minns varit orolig och haft ångest, över allt och ingenting. Minns att jag upplevlevde min första ångest i 6års åldern - samma dag som jag skulle börja förskolan.

Jag upplever mig själv som väldigt stressad och orad, jämt och ständigt. Har även en hel del hjärtklappning och fått göra flera EKG där min puls har varit på över 140. Har fått en remiss till att göra ultraljud på hjärtat.

Finns det någon här som har GAD som man kan bolla lite tankar med?

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Annons:
bohan85
2013-12-12, 22:21

kan mycket väl vara så…google efter internettest. Jag har lev med GAD sedan barnsben (dock odiagnosticerad när jag var lite) och känner igen mycket

[JeanetteK]
2013-12-13, 09:26

Ja, du fick bra tips av bohan85, det finns internettest.

Jag är ganska säker på att det är det jag har.  Finns här eller på pm om du vill.

mrsmrs
2013-12-17, 22:33

har själv diagnosern GAD. är personligen ej helt säker på huruvida det är min ADHD's symtom som överlappar kriterierna för GAD - vilka problem som hör vart så att säga. Men på pappret har jag GAD och oavsett orsak så kan ja absolut acceptera att jag anses uppfylla kriterierna för GAD. 

Internettest finns absolut, men man ska trots allt akta sig för att självdoagnoctisera sig själv. Dels för att det är lätt att råka tillskriva sig både den ena och den andra diagnosen efter några internetformulär, och dels för att det kan föra dig på villovägar. Jag gjorde själv något halvtaskigt "ADHD"-test innan jag fick min diagnos, detta test visade att jag absoluuuuut inte hade ADHD vilket fick mig att skämmas och gjorde att jag itne sökte hjälp förrens långt senare. I efterhand har jag förstått att jag måste antingen ha missuppfattat frågorna, eller omedvetet fyllt i det svar jag trodde att man "borde" fylla i för att få ett visst(i mitt fall negativt) resultat.

Så mitt tips är helt enkelt att försöka få till en samtalskontakt eller liknande som du kan bolla dessa tankar med och kanske få till någon sorts utredning. Alltid jobbigt att inte veta.. att fundera och så vidare :( hoppas du lyckas reda ut det hela i alla fall, så att du kan förhålla dig till det på ett rimligt sätt! du verkar ha det riktigt tufft, kämpa på<3

Harrysmatte
2013-12-20, 17:38

Jag har GAD. Fick diagnosen för 7 år sedan. Då, när jag läste på, var det som jag lärde känna mig själv för första gången. Äntligen förstod jag vad allt detta skit, rent ut sagt, kom från. Så många gånger man fått höra hur sjåpig man är, hur kan du tro det, hur kan du tänka så, men det är väl bara att göra!!!🤦‍♂️

Händelser som när jag var ca 8 år, slog sönder en assiett hos min moster…jag låste in mig på toa och de fick ta bort dörren för att få ut mig. Trodde ju jag skulle dö!!  

Hade jag vågat åka de 10 milen till Norrköping, hade jag blivit florist…men vem vågar åka så långt bort!!?? 😭

Hela livet är fyllt med sånt här, nu har jag gått hos kurator. Helt fantastiskt! KBT med ACT inriktning! ❤️ Jag älskar min kurator och KBT/ACT!! efter 17 sittningar gick jag hem och slängde ut min karl!! Fy fan det var det bästa jag gjort på 22 år!! 

Idag är jag nykär! Mår så bra!! Lärt mig leva med det och har en man som tar mig med humor…bästa botemedlet! När jag tror att jag ska hamna på Hinseberg för jag kört för fort…undrar han om de har XXX-rum där… 🤐 och då inser jag ju, hur knäppt jag tänker… Jag finns här med om du behöver bolla, tror jag med behöver tjuttra av mig eländet ibland, för visst dippar man med!! Begär hjälp på vården!

Kram o Lycka till!

Disturbed-Angel
2013-12-21, 15:27

Jag har också GAD, Fick diagnosen för ett par år sedan men har haft problematiken precis som du sedan jag började på förskolan. 

Du får jättegärna höra av dig till mig om du har några frågor eller tankar.

Upp till toppen
Annons: