Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2265 ggr
1866
10/29/13, 1:51 PM

Utbrändhet, paniksyndrom och alkoholism

Hejsan

Jag är ny på forumet och tänkte dela med mig av mina erfarenheter de senaste 10 åren. Vill någon fråga något så hjälper jag gärna till.

Jag har en utmattningsdepression i grunden då jag var dubbelarbetande under en längre tid. Jag har alltid haft höga krav på mig själv och har tidigare haft svårt att säga nej. Konflikträdsla är också starkt förekommande i mitt liv. Andra ser mig som en lugn, trygg person som man kan lita på i alla lägen. Insidan är dock stundtals kaotisk, även om jag efter alla år med panikångest och allt som hör där till, idag kan känna ett inre lugn. Efter 5 års kamp, då jag tyckte jag hade provat allt så började jag missbruka alkohol för att dämpa min ångest, och för att över huvud taget kunna överleva…..Blev tillslut inlagd på alkoholakuten .

Jag är idag nykter sedan 3 år tillbaka. Ångesten finns där, men är hanterbar, och jag har ett hopp inför framtiden. Jag har ett liv!

Jag har provat det mesta för att må bättre. När man mår som sämst så griper man efter alla halmstrå som finns. Listar nedan i kronologisk ordning det jag har haft erfarenhet av.

Utmattningsdepression (Paniksyndrom)

  • Medicinering Zoloft, Sertralin, Sobril
  • Psykoterapi
  • Hypokondri
  • Basal kroppskännedom
  • Diverse hälsopreparat
  • Sjukgymnastik
  • QuiGong, Thai Chi
  • Bildterapi
  • Kurser online i stresshantering
  • Medicinbyte till Flouxetin, Atarax

Alkoholism

  • Inlagd på alkoholklinik för avgiftning
  • Medicinering Antabus, Campral, Zopiklon
  • Stödsamtal
  • AA möten
  • KBT ( kognitiv beteendeterapi)
  • Medberoende till tablettmissbrukande sambo
  • Diabetes Typ 2
  • Högt blodtryck
  • Medicinering Janumet, Simvastatin, Enalapril
  • Återfall
  • Tilläggsmedicinering, byte, Mirtazapin, Zolpidem
  • Magnesiumtillskott

Jag har haft vartenda kroppsligt symtom på ångest som finns beskrivet tror jag. Erfarenhetsmässigt kan jag säga att det som har hjälpt mig mest är mina AA möten. Jag brukar säga att hade jag hittat till AA tidigare så hade jag inte blivit alkoholist. Ångesten kommer av en orsak. Hittar man den så är man en bra bit på väg! Ångest är en del av livet, men det gäller att lära sig att hantera den. Det går! Jag lovar!

Kämpa på alla där ute!

Annons:
zmulan
11/11/13, 6:15 PM
#1

Tack för att du delar med dig! Det är starkt och modigt avv visa både sina styrkor och svagheter! Fint att du hittat hit och vill delta och vara stöd för andra och kanske även ta emot stöd i stunder su själv behöver!!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: