Etiketterbehandlingmediciner
Läst 6947 ggr
[idaskoog]
2013-10-24, 23:39

Utsättningssymtom Venlafaxin

Hej!

Jag har ätit 150mg venlafaxin depot i snart 4 år och känner mig motiverad att sluta med dessa inom en rimlig framtid. För två veckor sedan trappade jag ner till 112,5mg vilket gick utmärkt utan några som helst symtom. För tre dagar sedan bestämde jag mig för att enbart ta 75mg. Då gick allt åt helvete. 

Extrem yrsel,illamående,samtidig extrem ständig hunger,huvudvärk,ont i kroppen,svårt att koncentrera sig, frysningar,svettningar…..jag har läst att detta kunde uppstå och var förberedd på det men att jag var tvungen att sjukanmäla mig från jobbet är ju helt sjukt! Hur länge ska detta pågå tro? Någon som har erfarenheter av detta? Jag kan ju inte vara sjukskriven från jobbet i flera veckor för att bli av med det här j*vla rävgiftet.

Hjälp snälla!!

Disturbed-Angel
2013-10-25, 00:07
#1

Det bästa är nog att höja dosen något igen och trappa ut den långsammare. För mig var det ett ett par veckor med dessa symptom. Men då slutade jag med dem helt tvärt och det är inget jag skulle rekommendera någon att göra!

[idaskoog]
2013-10-25, 00:13
#2

Saken är den att det enbart finns tabletter med 150mg,75mg och 37,5 så jag vet inte hur jag ska trappa ner mindre bara…

Disturbed-Angel
2013-10-25, 00:32
#3

Hört många som öppnar kapslarna och häller ut lite av medicinen för att trappa ner långsammare.

[idaskoog]
2013-10-25, 00:43
#4

jasså…det kanske man ska prova! Detta borde vilket fall som helst läkaren upplyst mig om…detta är sjukt faktiskt. Hela min kropp är ju beroende av den här medicinen.

Disturbed-Angel
2013-10-25, 01:48
#5

Jaa, Det är otroligt läskigt hur lättvindigt alla dessa mediciner skrivs ut och hur lite information man får om dess bieffekter. Jag fick inte heller någon information om att jag kunde få allvarliga utsättningssymptom på någon av mina mediciner.

vallhund
2013-10-25, 03:23
#6

Så svårt är det inte att söka information själv.

"För oral användning

Det rekommenderas att venlafaxin depotkapslar tas i samband med måltid vid ungefär samma tid varje dag. Kapslarna ska sväljas hela med vätska och får inte delas, krossas, tuggas eller lösas upp."

"Avbrytande av venlafaxinbehandling (särskilt när det sker abrupt) medför ofta utsättningssymtom. Yrsel, känselstörningar (inklusive parestesier), sömnstörningar (inklusive insomni och intensiva drömmar), agitation eller ångest, illamående och/eller kräkning, tremor, vertigo, huvudvärk och influensaliknande symtom är de vanligast rapporterade biverkningarna. I allmänhet är dessa symtom milda till måttliga och upphör spontant, men hos vissa patienter kan de vara svåra och/eller långvariga. Därför rekommenderas ett stegvis utsättande när behandling med venlafaxin ska avslutas (se avsnitt 4.2 och 4.4)."
http://www.fass.se/LIF/product?8&userType=0&nplId=20080122000052

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[idaskoog]
2013-10-25, 05:44
#7

jag har läst fass och trappat ut försiktigt,ändå mår jag skit och du kanske kan ge ett gott råd istället för att kopiera rean läst fakta??

Upp till toppen