Atarax vs Theralen?
Hej alla! Är ny här, och vet att det finns massor med trådar om medicinering men vill ändå kolla lite.
Har GAD. Tar voxra, sertralin, buspiron och 6 atarax om dagen. Det är atarax som jag funderar på att byta, har ångest varje vaken minut och är på behandlingshem för mina ätstörningar. Så det är en ganska jobbig situation…
Atarax gör mig lite trött, men inte mycket mer. Läkaren har nämnt theralen. Det är såklart olika, men tycker ni att det är nån skillnad på atarax och theralen? Värt att testa eller är det sån liten skillnad att jag lika gärna kan fortsätta med ataraxen?
Ska prata med läkaren, men vill ändå kolla lite först.
Jobbar självklart med ångesthantering hela tiden eftersom jag är i i dygnet-runt-vård.
Tacksam för svar!!!

Jag har tagit atarax mot grov ångest..Det hjälpte inte mig ett uns tyvärr..Har ej provat Theralen så vet inget om det?
Men man kan alltid prova om man ändå inte blir hjälpt av det andra.
Älskar att Hata, men Hatar att Älska.

Jo precis! Nej jag tycker bara att jag blir mosig i huvudet men med ångest i bröstet som nästan blir starkare. Eller så är det för att man är lite lugnare och känner efter vad vet jag.
Atarax och Theralen innehåller liknande verksamma ämne.. Den där trötthetskänslan du får av atarax får du även av theralen. Men jag upplever att theralen är mycket starkare, trodde att man mest fick det för sömnen faktiskt.
Hoppas de kan ge dig nåt som funkar,

Theralen fungerar som lugnande och sömngivande, men jag skulle inte påstå att den fungerar speciellt bra som lugnande. Jag tar den ibland om jag vill sova och om jag inte ska göra något speciellt dagen efter då man kan bli väldigt mosig och "zombieaktig" av den, men jag tar den inte mot ångest och oro.
Atarax är för mig värdelös då ingenting händer.
Alla mediciner fungerar olika på alla så även fast den inte fungerar på vissa så kan den fungera på andra, så om du vill testa den så gör det. Enligt mig finns det dock bättre mediciner mot ångest och oro.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Tack för att ni delar med er av era tankar. När du säger att det finns bättre ångestmediciner, är det benzodiasepiner då? Eller nåt annat?

Lergigan brukar fungera ganska bra.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ja, benzo är bra mot ångest.. Men tyvärr är de starkt beroendeframkallande och vanebildande. Så det bästa är nog egentligen att föröska behandla ångesten på något annat sätt. Utan medeciner.
Kram på dig
Ps läste att du tydligen är på behandlingshem, så till att få MYCKET terapi all hjälp du kan få av personalen att tillfriskna.. Tyvärr är det så lätt för läkare och sjukvårdspersonal att bara ge en tabletter, så sitter man där sen, med ett missbruk istället, och det är ju inte så mycket bättre egentligen… Så jag hoppas verkligen att du tar den MÄNSKLIGA hjälp du kan få och TIDEN att tillfriskna!! Lycka till ds

#5 Ja, jag menar benzodiasepiner. Jag har fått Sobril och Stesolid utskrivet. Jag får inte ta för många och för ofta då dom har skrivit ut dessa för att dom litar på att jag kan hantera medicinerna väl. Dom är beroendeframkallande, men man måste ta en viss dos i en längre tid - du blir inte beroende för att du tar en tablett en gång i veckan. Jag tar dom om jag har en extrem ångest, annars försöker jag sysselsätta mig med annat eller gå och lägga mig lite tidigare och då ta en Theralen för att sova.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
Atarax är enligt mig okej mot oro kanske. Mot min ångest kände jag inte nån direkt skillnad, dimmig i huvudet. Räknas det att jag somnade så fungerade den. Theralen har jag aldrig känt någonting av.
Jag själv har gett upp medicin mot ångest, jag har provat Lergigan, Atarax, Theralen (+ Alimemazin), Sobril, Temesta. Jag blir inte trött, får inte mindre ångest. För mig fungerar det bättre med en promenad, sätta sig och ta en kopp te eller ringa till någon.
Men det är ju olika för alla 🙂
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Tack för era svar! Japp är på behandlingshem och får mycket och bra terapi! Kanske provar jag theralen, det är nog inte sämre än atarax iaf.

Jag blev väldigt dåsig av atarax i början, säg första två veckorna, men det funkar bra nu. Atarax dämpar ångesten för mig men tar inte bort den helt. Däremot funkar den väldigt bra för att hindra panikattacker. Har ingen erfarenhet av theralen så kan inte säga mycket om det.

Jag har haft atarax, det var det första jag fick mot min generalisarade ångest . Den gjorde mig bara trött, ångesten försvann inte.
Nu har jag fått theralen, de ska ersätta min antidepp- medicin venlafaxin (wtf liksom?). sådana där droppar. Theralen är en zombiemedicin vars funktion är att göra en för trött för att orka ha ångest, det är min åsikt :)
Benzo är det enda som biter på mig :/
Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/