Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettmin-egen-berättelse
Läst 1631 ggr
Eärmittnamn
0

Ny här, behöver råd!

Googlade på "depression" och hamnade här.

Har mått dåligt till och från nu i två år. Det har varit i perioder som ofta har börjat när det blir mörkare på året, men inte alltid. Jag har en misstanke om att jag har en depression då en psykolog på BUP sa det då jag var där tre gånger. Något som jag tyckte var otroligt jobbigt, mina vänner fick mig att gå dit efter mycket tjat men jag mådde så dåligt när jag gick där ifrån så jag slutade gå dit.

Mina föräldrar skilde sig när jag var 9 år, de skrek på varandra varje dag och min mamma brukade försvinna efter grälen och vara hemifrån alldeles för länge. När jag blev äldre berättade hon att hon var nära på att dränka sig flera gånger när hon försvann.

Hon träffade en ny som hon fick ett nytt barn med. Jag och min mamma bråkade nästan varje dag från att jag var 11 tills att jag blev 14 då jag flyttade permanent till min pappa. På min 13de födelsedag bråkade vi och det slutade med att hon örfilade mig och jag grät resten av dagen.

När jag var 14 umgicks jag en kille som endast ville ha sex. Jag gick aldrig med på det men en dag var vi hemma hos hans kompis. Vi hamnade inne på hans rum och hans kompis gick ut. Kvällen slutade med att han satt på mig och höll i mig så jag inte kunde ta mig därifrån. Han tvingade mig att suga av honom, annars skulle jag inte få gå hem sa han. Jag hade inte mycket till val och gjorde tillslut som han sa. Jag hade ett halvår senare sex med honom då jag mådde skitdåligt och ville på något sätt straffa mig. Då förlorade jag min oskuld.

Har nu brytit kontakten med min mamma och jag har inte pratat med henne på över ett år. Har skurit mig sen 2 år tillbaka. Mår jättedåligt och att jag känner mig utanför i min gymnasieklass gör inte saken bättre. Nästan ingen vet om det här, inte heller mina föräldrar. Jag tränar väldigt mycket och står mycket nära min tränare, hon vet att jag mår dåligt. Men inte varför. Nu ska hon sluta och jag mår skit över det då hon har stått mig väldigt nära.

Känner mig så tom, är väldigt stressad och är ofta väldigt ledsen och nedstämd.

Behöver verkligen råd om vad jag ska göra!

eirwen
3

Jag tycker att det är bra att du åtminstone har din tränare att prata med, men jag tycker absolut att du ska ta och prata med en psykolog igen. Hur gammal är du nu?

Det killen gjorde mot dig är olagligt, jag hoppas verkligen att du inte umgås med honom längre för han verkar inte vara en bra person.
Du hade kunnat anmäla det han gjorde mot dig, men jag förstår att omständigheterna kanske inte gjorde att det kändes möjligt för dig.

Din mamma mår uppenbarligen också dåligt och har problem med sig själv som hon borde ta tag i. Det är synd när det går ut över barn, men det är väldigt lätt hänt. Vart/hur bor du idag?

Mitt råd är att du borde kontakta en psykolog, jag tror att det skulle kunna hjälpa dig. Du behöver någon att prata med och som kan hjälpa dig med din stress, deppighet och ditt självskadebeteende.

Vill du prata så är det bara att skicka ett PM. Sköt om dig så länge!

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Kimsi
0

Det låter som att du behöver ventilera. Om du är under 18 kontakta bup. Du kan få både någon att prata med och medicinering för att få dig att må bättre. Annars finns ju BRIS, skolsköterska, kurator, ungdomsmottagning etc. där du kan hitta någon att prata med.

Jag vet själv hur det är att gå runt med tunga saker inombords som man inte vill berätta för någon, både när det gäller sex och "familjehemligheter" och att få slänga ur mig allt på min psykolog var som att lyfta en tung sten från mina axlar. 

Vill du prata om vad som helst så är det bara att skicka ett PM.