Ångest eller sjukdom?
Som många av er här inne som lider jag av ångest.
Men nu har jag en liten fråga.
För 2 veckor sen åkte jag inte till akuten i 2 vändor samma dygn. Jag hade riktigt tung andning (denna gången kändes det inte som vanlig ångest-andning).
Fick diagnosen "Infektion" och fick åka hem och käka alvedon.
Under natten kände jag bröstsmärtor och fick åka in igen.
Mina värden var jättebra både gångerna på akuten och blodprov såg även bra ut.
Pga min unga ålder och att läkaren såg ingen koppling så fick jag lugnt åka hem igen. (Lyssnade aldrig på hjärta eller gjorde EKG)
Men sen dess har jag känt mig lite konstig i bröstet.
Men min puls är väldigt stark. Ibland snabb, men oftast bara stark.
Jag kan känna plusen utan fysisk kontakt om ni förstår.
Jag har med andra ord nästan blivit mer nervös efter läkarbesöket.
Jag kan känna i bröstet ibland hur hjärtmuskeln (eller vad det nu är) verkligen drar ihop sig när det pumpar.
Pulsen känns som den ska, men den är stark så att säga.
Jag försöker intala mig själv att det bara är ångesten, men vad tror ni?
Typiska ångest/stresssymtom eller hjärtfel?
Jag kan ju även tillägga att den senaste tiden (från där att infektionen började) har det hänt en del förändrande saker i mitt liv.

Det är nog bättre att du bokar en tid på vårdcentralen. De kan iaf lyssna på hjärtat och ev. skriva remiss till hjärtläkare. Även om det skulle vara något med hjärtat tror jag inte att det är något akut, och därför kommer du heller antagligen inte få någon bra hjälp/utredning på akuten. Jag tycker absolut att du ska prata med läkare om det här. Visst kan det vara endast ångestrelaterat men det vore nog lugnande för dig att få veta hur det är med hjärtat. Berätta att du har ångest men också är orolig för hjärtat när du bokar tid.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kontakta vårdcentralen och begär att få göra ett EKG. Det är varken dyrt eller avancerat så jag ser ingen anledning till att du skulle nekas detta.
Dricker du kaffe, te, cola eller äter choklad, så upphör med det då koffein är negativt för hjärtat. Jag har ett litet hjärtfel och kan inte äta eller dricka något av det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Klockrena ångestsymptom! 🙂 jag har exakt samma grej, och det som triggar är stress och min dödsångest/hypokondri. Jag är rädd helt enkelt, och då kan detta dyka upp.
Det brukar bli värre när jag ligger ner, och ibland vaknar jag med skyhög puls och drar efter andan och yrar och kallsvettas.
Problem med magen kan också spela in, jag känner ofta pulsen väldigt tydligt i magtrakten, vilket jag först trodde var hjärtat då det pickade såpass högt upp, men det var bara magkatarr/stressbesvär.
Jag har haft mina besvär i säkert 15 år nu.

Kan vara värt att fråga också om du dricker energidryck, eller något annat med aspartam?
Tack för dom snabba svaren :)
Jag dricker dagligen kaffe (både morgon och kväll).
Jag är beroende och måste dricka för att inte må dåligt.
Men jag dricker aldrig energidryck eller liknande.
Jag har redan en tid på VC nästa fredag (av helt andra orsaker), men jag kanske borde ringa och höra om dom även kan göra EKG? Eller gör dom ens det på VC?
Jag läste någonstans "Du har problem för att du bryr dig på problemen" och det kan nog ligga väldigt mycket i det.
När jag inte tänker på det så mår jag ju bra. Så fort jag tänker "Hur känns min andning" så blir det anstängande och jobbigt 😐
Jag ser att jag glömde skriv det i inlägget, men när jag var på akuten pga bröstsmärtorna så misstänkte läkaren helt enkelt oro.

Vanligtvis gör de nog inte EKG, nej. Du kan alltid ringa och fråga om du kan få prata om hjärtat också vid besöket. Det är alltid bättre om de är förberedda på vad du vill med besöket. Hjärtproblem och ångestproblem liknar varandra så mycket och de båda påverkar också varandra. Jag tror det kan vara skönt att veta att hjärtat mår bra.

#5 Ja, man kan göra EKG på VC, jag har gjort det flera gånger på flera olika.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Dom har vanligen inte EKG-maskiner på VC om jag minns rätt.
Japp det kan vara nåt litet som omedvetet triggar, man reagerar och börjar känna efter om andningen eller pulsen är konstig, och vips är karusellen i full spinn!
Hjärnan är knepig tingest, och min psykolog sa till mig att att såna här fenomen är tecken på att man har högt iq och är understimulerad så hjärnan sysselsätter sig själv. Även om jag brukar känna mig ganska fånig och dum när jag nojjar igång 🤪

#8 EKG-apparater är standardutrustning på alla vårdcentraler.
hoppsan! 🤐 jag tänker nog på nån annan mackapär!

#5 Jo, om nu det visar sig att det är något knas med hjärtat så är det kaffe osv-förbud sedan, du kommer må mycket bättre av det. Jag var också beroende av kaffe och det var jättejobbigt i början, men det går över. Det finns annars koffeinfritt kaffe och exempelvis rooibos samt örtteer.
Då hoppas jag att det inte är något fel för jag kan inte leva utan mitt älskade kaffe 😕❤️
Var faktiskt ute en sväng nu i förmiddags och "snickrade" lite 😎
Kändes bra då jag insåg att jag inte besväras när jag tänker på annat.
Så fort jag kom in och satte mig i soffan så började jag känna av bröstet så smått.
Och då sitter man och funderar på rimlighet osv.
"*Jag var på akuten för 2 veckor sen. Plus, blodtryck, blodprov och sådana värden var ju jättebra. Läkaren trodde det bara var oro som skapade smärtorna. *Mina "hjärt-problem" började komma i samband med akuten. I samma veva som min syster flyttade och jag beslutade att sälja min häst och som grädde på moset kom mitt livs värsta infektion. *Min mamma (sköterska) förklarade att om jag hade haft en hjärtsjukdom så hade det blivit värre om jag låg ner, men jag känner tvärtom då jag kan slappna av mer i sängen. *Jag är under 20 år, lider sen en tid tillbaka av ångest, har precis tillfrisknat från en infektion, ändrade familjeförhållanden, vad är oddsen på att ha fått en hjärtsjukdom i samma veva? *Jag är orolig för den höga/starka pulsen, muskeldragningarna och smärtan. Oro skapar exakt samma symtom.
Bara sådant som rör sig i mitt huvud just nu ^^