Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 15794 ggr
[Victoria93]
8/8/13, 2:43 PM

bra ångestdämpande medicin

Finns det någon bra medicin mot andningssvårigheter och stick i kroppen? (stiker överallt, hjärta, sidan, bröst, ibland händer och fötter..) vill inte ha några konstiga biverkingar utan vill kunna fungera normalt.

Vill helst inte äta något men börjar bli väldigt jobbigt nu och till och med min pojkvän tycker jag ska ta.

Annons:
IaMiaMaria
8/9/13, 3:10 PM
#1

Finns ju en massa mediciner mot ångest. Men du behöver träffa en läkare som undersöker dig så att det är ångest.

Det finns ju bla antihistaminer som man ger mot ångest som Lergigan, Atarax och Theralen.

Sen finns det ju också starkare benzodiazepiner som Sobril, Stesolid, Temesta mfl mfl. Men det är alltid bäst att testa de "mildare" först.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[erikam]
8/16/13, 7:14 AM
#2

Som sagt, det finns massor olika mediciner. Men söker du vård för det kommer din läkare skriva ut det som denne anser passar dig bäst självfallet.

Lina Strindlund
8/17/13, 4:33 PM
#3

är läkare alltid bäst på att avgöra? kanske bör hon /han också fråga en psykolog?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[erikam]
8/17/13, 4:38 PM
#4

#3 Nej de behöver inte vara bäst på att avgöra. Men jag menade mer att man själv inte kan skriva ut den medicin man själ anser är bra, såvida man inte är läkare själv.

tearsandrain
8/21/13, 11:02 AM
#5

Jag har precis börjat äta buronil och lyrica stående mot min generella ångest-problematik. Har även iktorivil på morgonen men den ska snart sättas ut. 
Buronil hade jag aldrig hört talas om innan jag fick pröva den men den hade väldigt bra effekt på mig jämfört med andra ångestdämpande. 
Den är nämligen inte beroendeframkallande eller narkotika-klassad, och jag som är väldigt tolerant osv brukar behöva typ xanor eller iktorivil mot min ångest, så det var bra att jag hittade något som funkar!
Men som sagt, det är så otroligt individuellt och du kommer behöva börja med atarax, lergigan eller theralen först.

[Victoria93]
8/22/13, 9:09 PM
#6

Min läkare säger att jag bara är stressad från skolan och att det ska gå över under sommarlovet men det har det inte gjort…har gjort ekg och allting och förklarat stickningar och att jag har svårt att andas men han gjorde inte så mycket åt det…

Annons:
Humsi
8/22/13, 9:39 PM
#7

Om du inte tycker att din läkare tar dig på allvar kan du själv kontakta psykiatrin, utan remiss från läkaren. De kan ta lite längre att få en tid, men med vårdgarantin så har du rätt till en tid inom 3 månader högst.

Jag tar flera mediciner i kombination för mina diagnoser men de två jag tar mot specifikt ångest är Atarax och Oxascand (Sobril).

Atarax är en relativt ofarlig anti-histamin. Den ges exempelvis till barn med allergiska utslag och den fungerar sövande kan man säga. Man kan bli trött och lite dämpad av den. Den äter jag dagligen och är ordinerad ytterligare vid behov. Jag tar den vid behov vid exempelvis sån ångest jag kan känna i förväg för att åka tåg, gå till en affär/ett utrymme med mycket folk, åka på en resa eller om jag känner på mig att ångesten kan komma att eskalera och att den kan leda till undvikande.

Oxascand tar jag när jag får panikångestattacker som är så fullständigt förlamande att jag inte kan andas, det känns som någon kört en knytnäve i bröstet på mig, stryper mig , det dånar i huvudet, jag blir yr och händer och fötter domnar av. När det gått så långt hjälper inte Atarax utan då måste jag ha Oxascand, som är snabbverkande.

Oxascand är dock narkotikaklassat och innebär risk för tillvänjning, men med försiktighet är det inget problem.

Hoppas du får den hjälp du behöver.

blackfriday
8/22/13, 11:31 PM
#8

Oxycontin, Stesolid, Xanor och Iktorivil.

Ikväll blev det Stesolid blandat med några Imovane. Det funkar och håller även i sig halva morgondagen.

OlgaMaria
8/24/13, 6:19 PM
#9

Äter du bra? Du kanske har brist på Kalium eller Magnesium. Det kan du få i dig genom mineralsalt, t ex Seltin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Victoria93]
8/24/13, 6:31 PM
#10

#9 Ja äter bra, har gjort massa tester för om jag har brister men det har jag inte.

Lina Strindlund
8/24/13, 8:38 PM
#11

#9  Vad kul att du har kunskap om näring + ångest! berätta gärna mer. (här eller i ett meddelande till mig) Jag tror mer rawfood och mindre hel och halv fabrikat vore bra för alla.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Victoria93]
8/25/13, 9:46 AM
#12

Jag vill också gärna veta vad man kan äta för att minska ångesten

OlgaMaria
8/25/13, 10:11 AM
#13

Det finns nog så extremt mycket man kan tänka på där. Men en sak är att ofullständigt nedbrutna proteiner från gluten och mjölk visat sig kunna påverka hjärnan hos vissa personer. De läcker in i systemet och påverkar hjärnan som en drog. Det kan skapa ångest. Så en sak man kan pröva är att vänja sig av med gluten och eller mjölk och se om det blir bättre efter en tid utan. Det finns också en del studier om att brist på fett i kosten kan leda till demens. Hjärnan är en fettklump och jag tror den behöver fett för att må bra. Kokosolja, smör och olivolja är jättebra. Man har sett hos anorektiker att om man bara får in mat i deras kropp så lättar de anorektiska tankarna och beteendena. Hjärnan mår inte bra när den lider näringsbrist. Har man problem med magen, t ex att den är trög, ökar risken för problem med näringsupptag och att gifter och skadliga ämnen läcker in i kroppen och påverkar hjärnan. Om det är så är det en bra idé att fokusera på maghälsan, ät saker som får fart på magen. Kör en detoxkur. Långvarig ångest och stress skapar en hormonbalans som förbrukar vissa ämnen i kroppen och det bryter ner immunförsvar och slemhinnorna i magen. Problem läggs på varandra i längden. Så jag tror det är väldigt viktigt att ta hand om sin hälsa och ge sig själv näring. På vårdcentralen kan de inte se så bra hur man har det med brister egentligen. Jag försöker undvika gluten och socker för jag känner att jag blir deprimerad av det. Nu äter jag LCHF så det är lätt att undvika de grejerna. Mjölkprodukter går bra för mig men använder det ganska sparsamt då min dotter inte tål mjölk. Raw food är nog bra också, men glöm inte fettet, och ät inte för mycket söt frukt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
8/25/13, 10:18 AM
#14

Magnesium är väldigt bra på att lugna oss och kan vara bra att ta som tillskott på kvällen då det ofta gör en lugn och sömnig. Magnesium behövs för att musklerna ska slappna av och när man har ångest och är stressad kan magnesium förbrukas fort i kroppen. Kalium är också viktigt för avslappning och magnesium förbrukar kalium, så om man tar magnesiumtillskott kan man behöva tänka på att få i sig tillräckligt med kalium - t ex från Seltin mineralsalt och bananer. :) På större mataffärer finns magnesium som brustablett. Det är ett enkelt sätt att testa vilket jag verkligen kan rekommendera. Det kan fungera lika bra som ett sömnmedel för vissa. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

blackfriday
8/25/13, 10:27 AM
#15

Men sluta med era jävla huskurer. Det funkar inte så, liksom.

Tar ni vitlök när ni är förkylda också? Stoppar den i öronen?

Kvacksalvarfreaks.

vallhund
8/27/13, 5:13 AM
#16

#8 Oxycontin är smärtstillande, inte ångestlindrande. Iktorivil o Xanor skrivs inte så ofta ut i öppenvården då de är extremt beroendeframkallande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Odde]
8/28/13, 6:57 PM
#17

alla benzo preparat ska man undvika om man kan, då dom är starkt beroende framkallande och har många negativa effekter på beteendet, man brukar väl säga att det är som att pissa på sig- det är skönt till en början men blir fort jävligt obehagligt

vallhund
8/28/13, 7:14 PM
#18

#17 Visserligen skall man varna för det, men för en del människor är de livsavgörande under djupa depressioner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Odde]
8/28/13, 7:35 PM
#19

#18 därför jag skrev om man kan, men det stämmer det du säger!

Metallica1999
8/29/13, 11:06 AM
#20

Sertralin e väldigt bra. Jag tar den varje morron :)

Annons:
[haemoglobin]
8/30/13, 10:33 AM
#21

jag tar sertralin och det fungerar jättebra! ångesten känns inte i hela kroppen längre och det värsta "blockeras", oroar mig inte i onödan så att säga. Muntorrheten är väl mindre kul dock när man redan har problem med karies :p hoppas du får något utskrivet som passar dig och får dig att må bättre!

blackfriday
8/30/13, 11:20 PM
#22

Bensodiazepiner är det som fungerar mot ångest.

Det andra jävla skitet som vissa skriver ut, så som Buspar, neuroleptika, Theralen, m.m. är inte speciellt effektivt.

Xanor, Stesolid, Sobril, Iktorivil hjälper mot ångest.

Även Imovane hjälper när man sitter uppe på några Imovane så mår man ganska skönt.

Tramadol mår jag riktigt bra av dagen efter. Sover gott och vaknar på bra humör. Det sitter i under större delen av nästa dag, och den där "jävla_skitliv_hata_allt_och_alla känslan är borta. Känner mig gladlynt och trivs liksom.

IaMiaMaria
8/31/13, 10:15 AM
#23

#22 Det är ju olika för alla. På mig funkar inte bezo heller. Har provat olika sorter men de gör mig varken trött eller minskar min ångest.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Odde]
8/31/13, 3:12 PM
#24

#22 dock så brukar dom flesta försöka undvika opiater och benzo, och det är långt ifrån dom enda medicinerna som fungerar. ssri preparater      "känner" du inte av,  det har ingen ruseffekt som benszo och opiater har..

[Victoria93]
8/31/13, 9:58 PM
#25

Jag vill verkligen inte bli 'drågad' av någon medicin..men förstår att vissa måste om annat inte funkar. Ska be om det svagaste till att börja med

blackfriday
8/31/13, 10:06 PM
#26

Verkar bara vara jag som känner tillfredsställelse av benso/vara drogad. Har dock aldrig känt nöjdhet att vara helt ren. Testat de flesta alternativa terapier osv, men slutar bara med att jag känner mig på dåligt humör, arg, orolig, uttråkad, själslig smärta m.m. vilket gör att narkotikaklassade preparat håller mig över ytan. Destruktivt måhända, men ändå varit och är min livräddare.

Lina Strindlund
8/31/13, 10:14 PM
#27

Det handlar väl om hur stora problem och vilka sorts problem man har, vilket medel som passar. Bra om man kan klara sig på magnesium tillskott ju, annars får man fortsätta med annat. grunden för att må bra är ju en bra kost, utan det hjälper väl inga mediciner i världen? inte i längden iaf.

#14 tack för tips om magnesium! tror det kann hjälpa mig iaf. 😊

sertralin, hur beroende-framkallande är det, (fysiskt eller psykiskt?) och vilka biverkningar har ni fått? vilka är vanliga?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: