Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1196 ggr
tearsandrain
2013-08-09 11:40

överskridit maxdos?

Har länge ätt abilify i stämningsstabiliserande syfte. Då hade jag 15 mg på morgonen. 
De höjde så att jag tar 5 mg till på eftermiddagen också pga "psykotiska symptom". Då är det 20 mg jag trodde jag skulle ta dagligen. 
Fick idag veta att de höjt den på morgonen till 30 mg, plus att jag har kvar den på eftermiddagen på 5 mg. 
Jag kommer alltså att äta 35 mg Abilify om dagen (om de inte planerar att höja den ännu mer). 
Jag har försökt hitta vad som är maxdosen genom att googla runt och oftast brukar det ligga kring 20-25 mg om jag inte missuppfattat. 

Så då undrar jag om någon som har haft Abilify vet om jag har en för hög dos eller om det är en normal dosering? 

Annons:
Sofie-Marie
2013-08-28 19:17
#1

Var ett ganska bra tag sedan jag åt abilify men har för mig att normal dagsdos är omkring 15-20mg/dag, beroende på vad som behandlas. Jag fick den för att reglera stämningsläget och då räckte det med 5-10mg/dag (för min del då alltså, är ju olika). Hade en vän som åt samma och hon skulle höja sin till 30mg men det var nog också max! Vad jag har förstått så kan abilify vara en djäklig medicin (gällande biverkningar och dos) och att det ofta är bättre att ha abilify som "bas" och sedan ha tilläggsmediciner. Jag hade t.ex. abilify för att stabilisera stämningsläget + fluoxetine för att höja stämningsläget.

Hade nog dubbelkollat med läkaren så att det inte blivit en miss någonstans, för säkerhetsskull.

Hoppas det blir bra för dig! <3

Upp till toppen
Annons: