Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 7597 ggr
Zadeira
2013-07-30 18:45

Råd angående medicinering?

Jag är diagnosticerad med depression, Borderline och bulimi. Har sedan 10 månader ätit Fluoxetin vilken delvis har hjälpt mot de värsta svackorna (dock inte alls hjälpt mot bulimin). Är dock fortfarande grymt energilös, omotiverad och trött mer eller mindre konstant. Min psykiater tyckte att det vore läge att sätta in Voxra just för att ge mig mer energi och ork. Ska dessutom börja på DBT-behandling om 14 dagar så hon tyckte det vore ett bra läge att börja med Voxra nu, för att i kombo med Fluoxetin ge mig bästa möjlighet att orka med och helt enkelt få ut mesta möjliga av DBT.

Läste idag på FASS och första intrycket var att "NEJ, inte en chans". Det stod bland annat att man inte ska äta Voxra om man har ätstörningar… Känns konstigt att samma läkare som diagnosticerade mig med Bulimi nu vill skriva ut något man inte ska ta om man har problem med anorexi eller bulimi… Vad jag kunde läsa mig till kan Voxra bidra till minskad aptit, är det därför?

Dessutom skrämmer biverkningslistan mig något kopiöst! Så är det någon här som har erfarenhet av Voxra (gärna i kombo med Fluoxetin men inte nödvändigtvis) som kan  och vill dela med sig om sina erfarenheter? Positiva, negativa, ja vad som helst.

Annons:
Calcifer
2013-07-30 18:52
#1

Jag älskar voxra. Älskar! Jag har asperger och för mig gjorde de underverk. Älskade dem. Är även deprimerad och har ätit typ sju olika sorters medicin innan och inget har fungerat. Ens när jag kombinerat olika mediciner. Jag har så kallad asperger trötthet, då jag blir trött av ingenting och kan vara helt knäckt av att jag går till affären. Voxra hjälpte mig otroligt med det.

Jag fick inga biverkningar alls.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2013-07-30 18:59
#2

Känner igen det där med tröttheten! Ofta kan enkla vardagssaker göra att jag behöver sova middag en timme för att kunna fungera alls, vilket i mitt fall beror på depressionen. Det är just pga tröttheten/energilösheten min läkare vill sätta in Voxra eftersom Fluoxetinet hjälper mot depressionen och ångesten ganska så bra i sig men inte mot energibristen.

Calcifer
2013-07-30 19:03
#3

Jag skulle rekommendera att du provar. Voxra hjälpte mig sjukt mycket i min vardag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

eirwen
2013-07-30 21:23
#4

Även fast du frågar folk här så kan din upplevelse av voxra vara helt annorlunda. Det är dessutom inte bra att läsa på en massa på nätet då den faktiskt kan påverka mer än man tror. Jag tog själv voxra i två dagar och fick influensa liknande symptom. Jag har hört bra saker om Voxra så jag skulle nog testa den om jag vore dig.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

elinkw
2013-07-31 03:53
#5

Jag vart extremt trött av flouxetin, så trött så jag la mig klockan 19.00 varje kväll och gick upp kl 6.

Jag gick till vårdcentralen och kollade blodvärderna och de visade sig att jag hade en extrem d-vitaminbrist (efter den regniga sommaren 2012).

Så jag tycker du ska kolla värden och sånt om du inte redan gjort det.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Zadeira
2013-07-31 12:04
#6

#5, Alla värden är kollade nyligen och de är hur bra som helst, extra noga kollat pga min bulimi. Det är till och med så att läkaren blev förvånad över att mina värden är så bra. Det är med andra ord depressionen som är största boven i min orkeslöshet.

Hämtade ut Voxra idag och ska börja imorgonbitti. Ska utvärdera om 4 veckor med min lkäkare om det inte är så att jag får några allvarliga biverkningar som gör att jag måste avbryta.

Annons:
elinkw
2013-07-31 15:53
#7

#6 skönt att höra!

Upptadera gärna hur de går sen!

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Zadeira
2013-08-03 23:11
#8

Dag 3 på voxra nu, och jag har märkt av några biverkningar som tinnitus, kraftlös i kroppen, svårt att fokusera blicken på tex datorskärmen, lite skakiga armar och händer. Inga som helst förändringar på min energinivå eller motivation, lika trött och omotiverad som vanligt.

Men har också blivit orolig för två kvällar i rad nu har jag känt mig totalt avtrubbad känslomässigt, liksom tom och känslolös. På dagarna har det varit som vanligt känslomässigt, men framemot kvällen är det som att någon stänger av mina känslor och trots att jag försöker leta efter känslor inom mig är det som om jag är helt avtrubbad och kommer inte åt varken positiva eller negativa känslor. Hittar inget om det på Fass eller google, är det en biverkning som ni känner igen er i?

Thomthom
2013-08-05 20:14
#9

Jag äter Voxra sedan en månad tillbaka drygt, 150 mg en per dag.

Voxra är för många läkare inte förstahandsvalet när det gäller att skriva ut antidepressiva, ångestdämpande mediciner. Åtminstone var det så läkaren beskrev det. Jag åt tidigare Sertalin, men tappade allt vad sexlust och glädje innebär.

Voxra var då alternativet. Jag gjorde misstaget att googla substansen, det har jag lärt mig att låta bli fler gånger. Jag råder dig till att inte googla runt för mycket, det kommer oundvikligen att påverka dig.

Voxra har hjälpt mig till viss del, första kvällen och halva natten kunde jag inte sova (vanlig biverkning) men därefter har sömnen varit normal.

Men så här .. lyssna inte på allt som skrivs.. faktiskt inte. Voxra kan fungera för dig. Du vet inte förrän du försökt. Lycka till!

Vänligen,

Thomas

Zadeira
2013-08-13 20:12
#10

Har nu tagit Voxra i 13 dagar och tänkte bara lämna en liten uppdatering om hur det går.

Har fortfarande tinnituspip i öronen konstant. De flesta andra fysiska biverkningar är borta. Det där med att jag var avtrubbad känslomässigt har också ändrats till det vanliga. Men sömnen! Första veckan var allt som vanligt, sov mina 8-9 timmar om natten. Senaste veckan sover max fyra timmar om natten vilket gör mig till en zombie om dagarna. Är inte så att jag är utvilad när jag vaknar utan jag får helt klart för lite sömn. Dagarna är ett helvete energimässigt, vilket ju var vad den skulle hjälpa mig med att få upp igen. Nu är jag konstant trött pga för lite sömn och det gör mig inte alls motiverad och villig…

Det största plusset jag har märkt är att jag har inte hetsätit och kräkt en enda gång pga den minskade aptiten jag fått. DET är enormt stort och bara det gör att jag vill fortsätta. Om jag kan få hjälp med sömnen nu också så blir det kanske bättre.

Upp till toppen
Annons: