Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 5046 ggr
fossingen
8/7/13, 9:00 PM

Allt är en bubbla

Har sedan från och till haft otroliga overklighetskänslor. Oftast får jag det helt plötsligt mot kvällen.

Symptomen är att jag känner mig som i en bubbla i mig själv, alltså jag känner mig inte som vanligt utan hela kroppen känns tung, hjärnan och jag är jätteseg och jag hör sämre och uppfattar inte saker så kvickt. Känns som pratar segt och ser sämre.

Det känns lite in slow motion alltihopa. Har gjort Epilepsitest, MRI och läkarna hittar inget fel på mig.

Någon som känner igen sig och vet vad det är och hur det kan behandlas?


Annons:
milow
8/8/13, 11:14 AM
#1

Jag vet inte om du och jag har samma upplevelse som dig TS, men jag har till och från "overklighetskänslor" som liksom hos dig visar sig genom att det blir som en bubbla runt mig. För mig känns det som för dig, sämre hörsel och sinnesintryck överlag, matt i kroppen, "fastnar inne i mina tankar" osv. Min partner märker även av dessa tillfällen då jag blir svår att få kontakt med. Vissa gånger kan jag koppla ihop detta med panikattacker, men ofta kommer det helt plötsligt. Det ska bli spännande att se om någon annan har några funderingar kring detta.

fossingen
8/8/13, 11:33 AM
#2

#1 Precis så känns det.

Dessa overklighetskänslor dök dock upp för mig för lite mer än 1 år sedan, förra året var värst då jag led av dessa känslor och otroligt mycket huvudvärk.

Huvudvärken har dock blivit bättre och kommer i perioder, men dessa overklighetskänslor kommer till och från.  

Läste om något som heter Depersonalisation och Derealisation som verkar stämma in lite på symtomen.


tearsandrain
8/9/13, 3:37 PM
#3

låter som dissociation, motsatsen till association. det är verkligen jättehemskt och är en slags försvarsmekanism. har också de problemen :/

fossingen
8/9/13, 5:06 PM
#4

#3 Har du fått en diagnos? Och hur botar/förbättrar man det?


tearsandrain
8/9/13, 6:55 PM
#5

har ingen diagnos, det är mer ett symptom som beror på andra diagnoser eller något tror jag personligen. Men är inte säker alls. 

Vet inte hur man behandlar det, men det är nog trauma-bearbetning som brukar användas. Det "svåra" är ju när man inte har något direkt trauma att bearbeta….

fossingen
8/9/13, 7:02 PM
#6

#5 Okej, ja, jag förstår hur du menar.

Jag upplever det så jobbigt att bli så orkeslös och svag i hela kroppen och sedan så känns hela kroppen lite mer avdomnad, det är som att hjärnan blir helt nersölad..


Annons:
Upp till toppen
Annons: