Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1746 ggr
[Victoria93]
2013-07-31 21:32

Ångest, problem med magen?

Hej. Jag har ångest mest på kvällar, har svårt att andas, sticker till i sidan av magen/bröstet/hjärtat, blir yr och ibland skakig…

Undrar om magproblem kan höra till detta? Ibland får jag jätteont (inte så ofta dock..) och är allmänt "gasig".

Är det samma för någon av er?

Annons:
CrazyCat
2013-08-01 09:14
#1

Ja, magbekymmer har alltid varit en stor del i min ångestproblematik. Min IBS blir alltid sju resor värre under perioder med mycket ångest. För mig är magen nästan det första som reagerar.

[Victoria93]
2013-08-01 11:45
#2

ahh, vad bra att det hör ihop! Är svårt att veta vilka symptom som går ihop med ångesten och så tror man att man är sjuk på andra sätt när det egentligen är ångest..

CrazyCat
2013-08-03 09:15
#3

Som vanligt är det väl så att om man är orolig att det kan vara ngt annat så bör man gå till läkaren å kolla upp det, men om det alltid sker i samband med ångesten, är det nog troligast att det har med den att göra. Prata med din läkare om problemen ändå. Det skadar inte att vara på den säkra sidan;) Har du någon medicin mot ångesten i övrigt?

[Victoria93]
2013-08-03 09:38
#4

Har pratat med läkaren och han sa att det var stress, nej jag har inget. Och. Vill helst inte ta…

Thomthom
2013-08-05 19:15
#5

Jag känner av samma problematik, just nu faktiskt. Magen spänd, det är obehagligt.. gör ont i sidan, till vänster ungefär i höjd med revbenen. Trolig handlar det om andningen - att jag andas med överkroppen istället för magen. Det "hugger" till och stramar när jag andas in på fel sätt, vilket ökar på känslan av en panikångestattack. Plötsligt känner jag symptom på fler ställen i kroppen och så rinner en ond spiral igång.

Det handlar om att identifiera det, vad det troligen handlar om. För mig funkar det någorlunda. Men det är inte alltid lätt! De som förringar panikångesattacker vet inte vad de talar om..

Hoppas du snart mår bättre. Tänk på din andning. Andas med din mage, tänk verkligen på andetagen och andas så naturligt, långt ner i magen som du kan.

Vänligen,

Thomas

[Victoria93]
2013-08-06 23:10
#6

Svårt att veta hur man ska andas på "rätt sätt", man brukar ju bara andas annars…jag ska beställa en till tid hos läkaren och kolla allting med stick i sidan för jag är väldigt orolig…jobbigt att man får det här nästan varje dag :(((

Annons:
Thomthom
2013-08-07 18:00
#7

Ett bra tips på hur kan veta att du andas "rätt" är att göra så här:

Ligg på rygg i sängen. Lägg ena handen över bröstet och den andra över magen. När du andas är det handen över magen som ska resa sig i takt med din andning. Om handen över ditt bröst reser sig andas du med överkroppen, ansträngande i längden. Du kommer känna hur skönt det är att andas med magen. Men ja… det är ändå svårt att implementera i dagliga livet .. man kan inte ligga i en säng hela tiden :)

Övningen har funkat för mig. Lycka till! Kram!

Vänligen,

Thomas

[Victoria93]
2013-08-08 14:35
#8

#7 Gjorde övningen och jag andas rätt! Kan det finnas någon annan förklaring om det inte är andningen?

Thomthom
2013-08-08 16:52
#9

Okej, det kan finnas olika förklaringar. Men jag är väldigt övertygad om att det inte är något allvarligt, eller att du behöver oroa dig. Men jag vet ju det är svårt.

En läkare sa en gång till mig att om man har något fel på hjärtat så känns det aldrig i form av smärta. Att du blir yr beror på rädslan, kroppen larmar direkt och du letar signaler (utan att alltid vara medveten om det) för att "hitta" fler fel på din kropp. Resultatet blir att du känner oro, och efter ett tag kanske panik.

Jag vet det är lätt att prata och ge råd.. men jag gör av egen erfarenhet, och jag vill du ska känna dig tryggare.

Kram

Vänligen,

Thomas

Upp till toppen
Annons: