Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 6194 ggr
travly
2013-07-09 16:12

Att sluta med Venlafaxin

Slutade i söndags cold turkey med Venlafaxin(åt 150 mg). Som väntat har jag diverse utsättningssymtom såsom brain zaps, livliga drömmar, oförmåga att kontrollera humöret, yrsel, ångest, självmordstankar mm. Har idag suttit och läst på olika forum och förstått att jag är långtifrån ensam och att det "bara" är att härda ut. Något som dock skrämde mig halvt från vettet var att jag såg på något ställe att brain zapsen har blivit bestående för några. 

Är det någon här som har några erfarenheter av att sluta med venlafaxin? 

Hur länge höll utsättningssymtomen i sig? 

När var de som värst, direkt när ni slutade eller efter en period utan skiten?

Vore tacksam för svar!

Annons:
fridaanna87
2013-07-10 15:54
#1

Gud vad skönt att läsa detta, även om det såklart inte är skönt att någon annan också mått såhär. Slutade också med Venlafaxin för ett tag sedan, och blev fanimig helt förstörd. Som du säger upplevde jag också livliga drömmar, även nattsvettningar och så, yrsel, illamående, oförmåga att kontrollera känslorna och som grädde på tårtan superångest, och allt detta precis i tid för att börja nytt sommarjobb (vilket slutade med att jag inte kunde ta mig ut ur lägenheten pga ångesten). Tyvärr har jag inte upplevt dessa brain-zaps, så kan inte hjälpa dig, men det var som sagt lite skönt att läsa att man inte varit ensam om detta.. Hoppas att det löser sig bra för dig!

travly
2013-07-11 22:10
#2

alltså den här jäkla medicinen.. jag pluggar läkare och på psykkursen så nämnde de lite i förbigående att vissa kan ha lite små svårigheter att sluta med den här medicinen typ. Känns som att de måste lära ut en aning bättre förståelse för de framtida läkarnas stackars framtida patienter..

Usch vad tråkigt att höra om dina utsättningssymtom! Hur länge höll det i sig för dig? 

Vad fick dig att bestämma dig för att sluta med venlafaxinet?

Jag mår faktiskt mycket bättre idag. brain zapsen är kvar men de är bättre. har lättare till känslor än vanligt men det är faktiskt skönt på sätt och vis eftersom jag har lättare till bra känslor också. länge sen jag kände genuin lycka och glädje på det här sättet och det är så förbaskat himla underbart! sen kraschar jag flera ggr dagligen och vill skära mig och hatar mig själv men det känns hanterbart på ett sätt det inte har gjort ngn gång tidigare. jag hoppas att det fortsätter att kännas bättre och inte blir en totalkrasch snart. är rädd.

bohan85
2013-07-11 22:57
#3

Jag slutade med venlafaxin 150 mgoch började med fluoxetin. Bytte från en dag till en annan och kände inga symtom alls. Kanske för att jag satte in ett nytt preprarat?

fridaanna87
2013-07-14 17:39
#4

Det höll i sig i ungefär 3 månader, och det är fortfarande inte helt bra. Men det är MYCKET bättre. Jag har fortfarande lite svårt att våga ta mig ut ur lägenheten ensam, jag vet inte men det känns liksom som att något kommer hända och jag får ångest, då vill man inte vara ensam!

Men jag ångrar inte att jag slutade. Jag har länge velat sluta, för jag vill egentligen inte behöva äta medicin för att må bra, det vill väl ingen egentligen. Sen började medicinen ta slut hemma så jag bestämde mig för att ta det i etapper, gick från att äta 1/dag till varannan dag osv. 

Sen bröt det ut ordentligt när jag skulle börja sommarjobbet som sagt, jag fick total panikångest och kunde bara inte gå utanför lägenheten. Låg i sängen och grät och grät och grät, så min pojkvän tog med mig till psykakuten för att få hjälp. Där fick jag vänta 6 timmar och sen få höra av läkaren att "vi har inte tillräckligt med resurser, psykakuten är bara till för riktigt allvarligt sjuka, vi hänvisar till Vårdcentral". Mådde ännu sämre när jag gick därifrån. Uppenbarligen måste man vara självmordsbenägen för att få hjälp där, och nu försöker dom få mig att betala 300 spänn för det besöket. Det kan dom glömma. 

Vad skönt att du mår bättre! Jag hoppas verkligen att det håller i sig, och blir ännu bättre snart. Jag tror att det är bra att stå ut så länge som möjligt, att inte ge upp och börja ta medicinen igen. Det kan ju bara bli en dålig cirkel liksom..

Upp till toppen
Annons: