Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 7289 ggr
Bondkaka
6/28/13, 7:53 AM

Byte från Venlafaxin till Fluoxetin

Har tagit Venlafaxin i över 4 års tid och varit en otroligt bra fungerande medicin. Dock så har jag dragits med en väldigt handikappande biverkning - extrem utmattning/trötthet och fått lägga mig för att sova 1-2 tim på dagarna för att orka vara någorlunda okej pigg i huvudet till kvällen. Detta har gjort att jag inte kunnat öka i tid vad gällande arbetsträning och även hemma orka med dagar då man åker iväg ett tag. Så igår blev jag rekomenderad av psykläkaren att byta över till Fluoxetin 20 mg efter att ha gjort 1 dags uppehåll med gamla medicinen för att den skulle gå ur blodet. Undrar nu om fler gjort detta byte och vad för erfarenheter utav det? Läkaren sa att jag bör inte få några utsättningssymptomer i och med att denna nya ersätts, så det hoppas jag verkligenw.

Annons:
ChristianK
6/28/13, 12:45 PM
#1

Jag bytte för ett halvår sen ca, från Venlafaxin 150mg till Paroxetin 20mg. Jag fick trappa ner och sluta med den första under 3-4 dagar har jag för mig, och börja med Paroxetin sen.

Jag blev trött och fick lite "elstötar" i huvudet, men det gick över efter 2-3 dagars ätande av den nya medicinen. Kan känna mig seg el dämpad av den nya medicinen, men någon extrem trötthet brukar jag inte ha. Hope that helps :)

bohan85
6/28/13, 7:35 PM
#2

Jag har bytt från 150 mg venlafaxin till 60 mg fluoxetin för något år sedan. Märkte inte av några utsättningssymtom från venlafaxinen. Fluoxetin har hjälpt mig massor.

Bondkaka
6/28/13, 8:02 PM
#3

#1 Paroxetin är väl inte samma som Fluoxetin?

#2 Vad skönt att höra!

Jag har dock idag fått utsättningssymptom som jag känner igen sedan innan jag försökt sluta/sänka dosen av Venlafaxin.

I morse 2 tim efter jag ändå hade tagit nya tabletten började jag få extrem huvudvärk, tog tabletter för det, därefter kom illamående och diarrè, skakade i hela kroppen och det värsta/jobbigaste var andningen, fick ta djupa och långa andetag, precis som om det vore jobbigt att andas.

Försökte ändå äta middag vid 11 och efter ca 30 min avtog en hel del symptomer och enbart lite yrsel i huvudet kvarstod.

Nu under dagen/kvällen har jag "endast" två symptomer som visar sig tydligt, yrsel och blir lätt andfådd/djupa och tunga andetag.

Är det bara såhär det kommer kännas under tiden jag byter över, så är det lugnt, bara jag inte blir sämre.

Håller verkligen tummarna nu på att de nya tabletterna ska få bort min extrema trötthet och förhoppningsvis inte påverka mitt psyke negativt så jag måste öka doseringen av dessa nya.

bohan85
6/28/13, 8:57 PM
#4

#3, jo jag vet, har hört många som mått dåligt vid avslut av venlafaxin eller vid byte så jag har nog haft väldig tur. Jag har provat massor av antidepp och blev slutligen hjälpt av fluoxetin så hoppas att du också kommer att må bra av den!!

Bondkaka
6/30/13, 9:47 PM
#5

Dag 3 med nya medicinen och nu har äntligen symptomerna lugnat ner sig. Har mest haft tung huvudvärk idag, annars verkar yrseln gett med sig en hel del.

Nu återstår det bara att se om extrema tröttheten och ev andra ovetande biverkningar jag haft blir bättre eller tom går över helt :)

Upp till toppen
Annons: