Sertralin
Snabb fråga bara till er som har ätit/äter sertralin.
Jag har glömt ta dagens tablett och det har nu gått 4 timmar sen jag skulle ha tagit den, ska jag bara ta nästa imorgon då eller ska jag ta en nu? Läkemedelsupplysningen var rätt meningslös och sa "det står i bipacksedeln så ska man inte göra det, men du skulle kunna ta för 4 timmar är rätt så lite tid."
Vad tycker ni? Kommer jag må skitdåligt och få abstinensbesvär om jag väntar tills imorgon?
- Therese

Jag glömde ta min tablett i förrgår å ringde panikslagen till läkaren. Tänkte som du på "abstinensbesvär" och att jag skulle få må dåligt när jag väl kunde ta min tablett igen. Han lugnade mig med att det inte var ngn fara när man väl stod på en stadig dos å att jag skulle ta nästa tablett precis som vanligt. Han hade alldeles rätt. Har inte känt någon skillnad alls:) Nu äter jag visserligen Citalopram, men jag kan tänka mig att det fungerar på samma sätt i det här avseendet iaf. Är du orolig, så försök få kontakt med din läkare som skrivit ut medicinen.
Jag skulle ha tagit den idag ändå om jag var du. Jag är inte din läkare! men har provat certalin förut. Det är en invänjningstablett. Det vill säga, du behöver ta den regelbundet för att kroppen ska reagera på seratoninupptaget och att du ska få en påtaglig / kännbar effekt
Har du använt medicinen länge? Du borde inte få någon jätteeffekt på nån tablett hit & dit eftersom de inte är direktverkande utan ska ge ett jämnt upptag av just seratonin ..antar jag :) Hoppas det var till nån hjälp. Själv var /är.. jag värdelös på hålla en regelbunden tid för mina medss
Ofta vad som sägs är att du INTE ska ta dubbel dos nästa gång om du glömt dagen innan utan ta dina meds som vanligt men nån timme hit & dit ..
[borttaget innehåll]

Jag tog inte gårdagens tablett, och har inte märkt av några besvär alls.
Snart dags för dagens tablett så jag "överlevde" utan några problem alls. :)
Jag är dock bara inne på andra veckan och har precis börjat ta en hel dos istället för halv, som det var veckan innan så det var kanske därför jag inte fick några besvär.
Jag försökte få tag i läkaren men dom stänger telefonen vid 16:00 och jag ringde några sekunder över.
Tack för alla svar!
- Therese

Jag hade tagit den om jag kom på det fyra timmar senare att jag glömt, annars vet jag att jag inte hade mått så bra dagen efter :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Tidpunkt spelar egentligen inte sådär jätte stor roll. Kanske lite mer i början, men det är inte alls några problem att ta den några timmar senare än vad man ska. Mina läkare har aldrig sagt någon speciell tidpunkt då jag ska ta dom, bara helst när jag vaknar i samband med måltid. Jag har tagit dom när jag vaknat, vilket kan variera beroende på om det är helg eller inte. Du ska absolut inte utesluta tabletter, ta dom hellre lite senare i så fall.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.