Stesolid, rädd!
Ok, så jag har fått stesolid (2mg) utskrivet av min läkare. Detta pga av min panikångest. Jag har också agorafobi och emetofobi. Och det är emetofobin som ställer till allt just nu.
Jag har aldrig tagit lugnande för jag har varit så rädd för biverkningar, eller det gäller all medicin. Äter knappt Alvedon liksom. Plus att jag är lite nervös över hur jag kommer bli om jag skulle ta en stesolid. Kontrollbehovet är starkt hos mig.
Jag förstår ju självklart att jag måste göra något för att ta mig ur det här. Har inte lämnat mitt hem på sex år nu och om tio dagar så MÅSTE jag härifrån vilket ger mig mer ångest.
Så jag tror mina frågor till er är som har erfarenhet; illamående och kräkningar av stesolid - ja/nej? Vad är din erfarenhet?
- Hur blir man? Trött och seg? Lugn och fnissig?
Jag har haft stesolid i flera år.
Jag tar dem endast vid behov och har högre styrka än dig.
Jag tar dem tillsammans med smärtstillande just för smärta. Det är för att kroppen ska slappna av för min del när jag har som mest ont.
Jag har inte märkt av något mer än att jag blir trött.
/Maria
Jag kan inte svara på något om just Stesolid, men jag är väldigt känslig för mediciner och tar också sällan ens smärtstillande.
Jag vet inte om min känslighet beror på det eller om jag bara är så.
Jag har efter operationer fått smärtstillande och ett par gånger insomningstabletter.
Och för mig har det räckt med ytterst små doser. Jag har alltså tagit halv eller fjärdedels dos för att uppnå effekt. Första gången jag tog en sömntablett tog jag förskriven dos och var helt väck i nästan ett dygn.
Så mitt råd till dig är att testa dig fram. Du kan dela en tablett första gången du tar en och märker du ingen effekt så ta en hel nästa gång.
Sen undrar jag om du inte blev erbjuden något annat än tabletter mot dina problem?
Har ätit stesolid mot kraftig ångest och aldrig blivit illamående utan bara avslappnad och trött.
Nu har jag ingen erfarenhet av ångestsjukdomar, men vet att många upplever en väldigt positiv och skön avspänning/trötthet när de använder stesolid.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har oxå bara märkt av trötthet som biverkning. Stressen i hela kroppen minskar och du får lättare att få luft när du andas. Prova att ta en hemma som sagt så du vet hur du känner dig av den. Inga levande ljus kanske om du brukar ha det för säkerhets skull? Kanske räcker att ha en tablett i nån liten burk du har med dig i framtiden om du går ut? Som trygghet att ev ta om det börjar kännas för j..ligt. Tänk på att inte köra bil.
Tack snälla för era svar! Jag känner mig mycket lugnare nu och ska prova en halv idag. tack!