Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 94 ggr
Anonym
Anonym
2022-12-14 22:51
0

Ångest

Hej,

Jag har ångest.
Jag har bland annat beslutsångest och fler som jag ej vet vad dom kallas.
Detta är väldigt jobbigt och även mina kompisar stör sig på det.

Men mina frågor är, är beslutsångest ångestsjukdom och vad är ångestsjukdomar?
Vad hjälper ångestmedicin mot? Asså gör det att man inte får hjärtklappning, illamående, magbesvär osv. Eller vad?
Och vad finns det för slags ångest?
Jag har ingen kunskap inom ’ångest’ och jag vill gärna lära mig mer om det.

Zadeira
2022-12-14 23:17
1

Det finns olika sorters ångestsjukdomar. Det är olika saker som utlöser det, tex så finns social ångest som gör att man har svårt att vara bland andra folk eller genraliserat ångestsyndrom som kan innebära att du ständigt är orolig för något. Det som är gemensamt är att det är väldigt jobbigt när det slår till. Ofta ger det både fysiska och psykiska symtom. Man får tex hjärtklappning, svettning, yrsel, illamående, panikkänsla, katastroftankar, blir nedstämd osv.

Beslutsångest är ingen specifik diagnos inom ångestsjukdomar. Det innebär inte att det inte kan upplevas som lika jobbigt, men det är ingen speciell diagnos. De diagnoserna man kan få heter paniksyndrom, specifik fobi, socialfobi, agorafobi, generaliserat ångestsyndrom, tvångssyndrom och posttraumatiskt stressyndrom. Googla gärna på ordet "ångestsjukdomar" så kan du läsa mer om vad varje betyder.

Ångestdämpande medicin hjälper både kroppen och tankarna att bli lugnare. Hjärtat slår normalt, man är inte lika orolig och rädd, tankarna blir lugnare och man kan samla sig. Ofta bör man dock gå i någon form av psykoterapi (tex prata med en psykolog) för att lära sig att hantera ångest med annat än medicin, för det är inte bra att gå på medicin länge.

Ambrosia40
2023-08-11 10:34
0

Hej du som har ångest.

Jag tycker du ska börja prata med en skol kurator, om du går i skolan.
Eller BUP som betyder Barn och Ungdoms psykiatrin. Att ha ångest är mycket jobbigt. Och du kan du behöva behandling för det.

Prata med dina anhöriga och be dom hjälper dig söka vård/hjälp för behandling mot ångest. Finns mediciner mot ångest, som kan få dig att må bättre.

Sök alltid hjälp inom psykiatrin när du mår dåligt. Det hjälper.
Den psykiatriska vården i Sverige är jätte bra. Alla är snälla och så.

Krya på dig. Vänligen Ambrosia40