Annons:
Etikettot
Läst 4022 ggr
hejpadaj
9/8/10, 6:27 PM

Ungdomsmottagningen eller BUP?

Det är såhär, jag har haft  extra jobbigt senaste året med ångesten. Mina "vänner" frös ut mig (okänd anledning) så jag har bytt klass. Och alla som går på högstadiet förstår säkert hur hårt klimatet är i skolan och ni andra får fantisera lite.

Jag har varit hos kurator på Ungdomsmottagningen flera gånger det senaste året men tycker inte att det hjälper. Var där i går, och beslutade då att avsluta och inte gå dit mer, för att det spär på ångesten ännuvärre.

Jag har konstant generell ångest, ont i lederna och sover knappt.

Men min fråga är:  Är det stor skillnad på Kurator på Ungdomsmottagningen och en på BUP? Borde jag söka mig dit istället?

Annons:
HannaM
9/8/10, 8:09 PM
#1

Nu har jag inte provat någon av dom ställen då jag sökte hjälp först i vuxen ålder men min erfarenhet rent generellt är att det mest handlar om personkemi mellan behandlare och patient. Att det är en behandlingsmetod man känner sig ok med och att personen man ska prata med känns bra.

Känner du att du behöver hjälp skulle jag absolut ge bup ett försök och är det så att första du träffar där inte fungerar så har du all rätt i världen att be om att få byta kontakt till någon annan.

elli-kleo
9/8/10, 11:59 PM
#2

det där låter som det jag var med om för 1,5 år sedan!!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

hejpadaj
9/9/10, 7:57 PM
#3

#2 Hur gjorde du då? Mår du bättre nu?

elli-kleo
9/9/10, 9:56 PM
#4

#3 tyvär så mår jag sämmre nu än vad jag gjorde då .. men av andra andledningar. dock så grundar det på det som hände då. SÖK HJÄLP så fort du kan så du inte slutar som mej!!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

svava
9/10/10, 9:36 PM
#5

om du orkar så ska du byta.
dom är väldigt insatta i vad dom gör, och du ska byta psykolog/ terapeft, tills du får någon som du känner att du kan lita på och någon som lyssnar på dig.

Det finns inget värre än att gå på och prata och bli sämre. Självklart kan man bli det om man river i sin skit, men du ska propsa på KBT.
och att bli hörd.

gå inte och vänta, gör det direkt.

Kram

svava

[YlvaP]
9/11/10, 5:20 PM
#6

Om jag var du  skulle jag försöka att byta för det är personkemin som spelar roll. Lycka till. :D

Annons:
Naina
9/12/10, 8:37 PM
#7

Tycker att du ska ta kontakt med BUP. De kan hjälpa dig med att få en samalskontakt att få gå och prata med och det kan hända att du behöver någon form av medicinering i början, jag vet inte.

 Men det ena behöver inte utesluta det andra. Fortsätt att gå till din kurator och prata. Min kurator hjälpte mig mycket.

hejpadaj
9/18/10, 12:43 AM
#8

Tnx allihopa för era svar!

Upp till toppen
Annons: