Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 14232 ggr
mikkan01
1/1/13, 8:53 PM

Flygrädd + ångest?

Jag är extremt höjd-/flygrädd men hade väldigt gärna komma utomlands liksom…har blivit medbjuden på resor flera gånger men gång på gång får man säga nej. 
Jag får sån extrem panik så fort jag ens tänker på att sitta i ett flyg så hur ska jag klara av att faktiskt göra det? Obestämd

Någon som känner igen sig, vad gör ni åt saken?

Har "lidit" av ångest i 3 år nu, har aldrig tagit något mot det utan vill kontrollera det själv, starkast ångest får jag när jag sitter instängd, ex. i ett klassrum.

Funkar verkligen ångestdämpande? Vill ju verkligen klara av att flyga, försvinner rädslan? Har svårt att tänka att jag skulle tänka på något annat än "jag kommer dö, jag kommer dö, jag kommer dö"…… 

Visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle lägga frågan…tacksam för svar då familjen kanske ska ut och resa =)

~mikkan

Annons:
mikkan01
1/8/13, 4:25 PM
#1

Ingen? Obestämd

~mikkan

elinmagdalena
1/9/13, 11:32 PM
#2

Jag är också flygrädd och måste också leva med ångest.

Nä svårt att hitta bra ångestdämpande. Finns ju lugnande som man kan ta vid panikångest och så finns det antidepp som ibland kan hjälpa mot ångest. Men många biverkningar ofta , så du får fundera över hur ofta du mår dåligt, om det är värt risken.

jag själv har slutat med alla antidepp för att inget gav effekt,men är ju väldigt olika.

Annars terapi är ju ett alternativ.

jag är som du rädd för att vara instängd också. kunde tidigare varken åka båt eller tåg o hade även svårt med långdistansbussar,men har tränat upp allt det så nu tycker ja inte de är jobbigt längre. bara flyg kvar..

mikkan01
1/10/13, 12:48 PM
#3

Himla jobbigt det här alltså. Tänkte mig något lugnande mot panikångesten, får verkligen, verkligen dödsångest bara av att tänka på att sitta i ett flyg….
Har alltid varit lite skeptisk mot såna mediciner då jag velat sköta det själv, liksom ta mig igenom ångesten. Har lite svårt för att sitta på tåg jag med och det har jag ändå gjort varje dag i två år nu.

Att bara se ett flyg får mig att tappa allt.

Tror du att lugnande hade hjälpt vid flygresor om man ännu inte testat något sånt?
Vill absolut inte ta några risker heller….kanske borde kolla med någon läkare också…Tyst

~mikkan

aadde81
1/12/13, 6:00 PM
#4

Jag är i samma situtation och har flugit flera gånger med hjälp av lugnande/ångestdämpande som jag tar ca en timme innan (Oxascand 15 mg).

Du är fortfarande livrädd i början MEN samtidigt reagerar kroppen inte alls, inga kroppsliga sympton i form av hjärtklappning, svettningar m.m. En ganska konstig känsla faktiskt, som att kroppen och hjärnan är bortkopplade från varandra. Efter ett tag går även själva rädslan över, som faktiskt inte var jobbig ens när du hade den (tack vare brist på sympton). En vän beskriv sin flygrädsla på följande sätt när hon flyger med lugnande i sig "jag tror att flygplanet kommer att störta och jag kommer att dö, men jag bryr mig inte det minsta om det".

Lugnande/ångestdämpande mediciner är beroendeframkallande. De flesta flyger dock inte så ofta varför risken för beroende är liten. Förklarar du därför din situation för en vettig läkare borde det därför inte vara några problem att få en mindre förpackning att använda vid flygresor.

Lycka till!

mikkan01
1/12/13, 6:23 PM
#5

Så allt bara försvinner? Tyst
Min syster var också väldigt rädd för att flyga, dagen innan ringde hon en läkare som skrev ut ångestdämpande åt henne och hon sa att det nästan var kul att flyga. Men då har hon ju inte ångest till vardags som jag har.

Hade aldrig tagit något sånt om det inte var just nödfall…usch, men jag lever ju bara en gång så jag kanske får testa något slags lugnande och sätta mig på ett flyg haha.

Grejen är väl den att jag är rädd för min ångest, att den ska ta över på planet och jag kanske t.o.m. får en hjärtattack eller något?!…usch

Tack=)

~mikkan

aadde81
1/13/13, 11:32 AM
#6

Är dosen bara tillräcklig så ja, allt försvinner. Du känner dig rädd i början men eftersom kroppen inte reagerar med de vanliga symptomen som hjärtklappning m.m. så är rädslan inte besvärande och går snabbt över och du kommer tycka det är roligt.

Jag har ju dock ett annat problem, det är att jag har ångest över att vara borta långt hemifrån varför det inte blir några längre utlandsresor för mig. Hade varit lättare om det bara var flygresan jag är rädd för.

Mitt tips är du börjar med någon entimmes inrikesresa där får se hur bra lugnande/ångestdämpande fungerar, och sedan ge dig på längre flygresor.

Annons:
mikkan01
1/13/13, 12:27 PM
#7

Bra tips =) 
Har släkten i finland så nästa gång jag ska dit så kan jag ta flyg. 
Ska försöka ringa/ta mig till en läkare och få något utskrivet, brukar få lite småpanik på tåg eller av att bara se flygplan, om det hjälper mot det så borde det väl funka.  Glad

~mikkan

aadde81
1/13/13, 4:09 PM
#8

Tro mig, det är en fysiologisk omöjlighet att det inte hjälper, förutsatt att du tar tillräcklig dos dvs. Jag började med 5 mg Oxascand, det var inte tillräckligt för mig utan fick gå upp till 15 mg.

aadde81
1/13/13, 4:12 PM
#9

Tillägg:

Vill du läsa andras erfarenheter och råd skulle jag tips om att söka på "flygrädsla" eller "flygfobi" på flashback.org. Många trådar där handlar om lugnande/ångestdämpande i samband med flygning.

elinmagdalena
1/13/13, 6:49 PM
#10

flashback är ju dock mest pundare så dom rekkomenderar väl det mesta

mikkan01
1/13/13, 7:36 PM
#11

Har försökt läsa en del på flashback men det är svårt att ta folk seriöst där… Tyst

Får testa mig fram.

~mikkan

aadde81
1/13/13, 11:33 PM
#12

#10 Många pundare ja. Men även folk som har psykiska besvär av olika slag, dvs. precis som här. Tycker man ser ser väldigt fort i tråden ifall det är en "pundartråd" eller någon mer seriös. Flashback har en styrka som denna sida saknar, den är mer känd, på gott och ont.

Upp till toppen
Annons: