Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 11559 ggr
monstermash
6/6/14, 3:55 AM

Atarax, mirtazapin & theralen?

Jag var på psykakuten i måndags på grund av ångest/depression/sömnproblem. Läkaren pratade om att lägga in mig men nöjde sig med att skicka hem mig med mediciner.

Jag fick atarax, mirtazapin och Theralen.

I tisdags eftermiddag tog jag Atarax & mirtazapin under ett ångestanfall, och blev först otroligt hyperaktiv. Jag flög bokstavligt runt i rummet, hoppade i sängen, dansade, höll på att hoppa ut genom fönstret för jag låg halvt utanför och tittade ut, sedan däckade jag totalt. Jag blev väckt efter 15 h sömn, därefter gick jag omkring som en zombie hela dagen och ansträngde mig för att inte somna ståendes medans ögonen gick i kors. Balansen var helt rubbad och jag kom på mig själv med att blunda stup i kvarten, kände dessutom ingenting alls utan var helt avtrubbad. Min killkompis blev t.ex skadad framför mig och jag satt och skrattade åt honom. Dessutom är jag så okoncentrerad att jag knappt kan delta i samtal, än mindre plugga eller gå på lektioner när jag går på piller.

Jag drömmer dessutom hemska mardrömmar och vaknade upp och slog min killkompis helt plötsligt. 🤦‍♂️ Nu ska jag bara ta dessa piller tillfälligt och ta upp medicinering med min vanliga läkare, men är det någon som har erfarenhet av dessa mediciner? Ska det bli såhär? Jag gick på fluoxetin förra året men jag blev inte såhär borta då, men det är ju visserligen inte lugnande heller.

Annons:
Geru
6/6/14, 12:05 PM
#1

Det är vanlig sideffekter av atarax att bli trött och dåsig, och är en mer ovanlig sideffekt men den finns. Inte hört om mardrömmar av dom dock. Läste om mirtazapin med och den har lite liknande sideffekter, som trötthet och dåsighet. Den har även yrsel och livliga drömmar som sideffekt. Trötthet kan göra dig avtrubbad med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

monstermash
6/6/14, 12:52 PM
#2

Det funkar inte att umgås med mig, Oscar vill inte ens att jag tar mina piller längre för jag blir en helt annan person. Jag lever inte, jag går bara omkring som en zombie.

Visserligen brukar jag gå på högvarv och kan inte sitta still överhuvudtaget, men jag räknade inte med att bli så borta att jag inte kan fokusera av den orsaken istället.

Jo, läkaren varnade mig iofs för mardrömmarna men han tyckte det var bättre att jag sov oroligt än att jag fortsatte dygna. Hade varit vaken i två dygn utan minsta trötthet, och sovit sammanlagt 10 h veckan innan det. Mardrömmarna kan jag leva med, men det är omöjligt för mig att lyckas fokusera i skolan vilket ställer till ännu mer problem än min rastlöshet gör…

Geru
6/6/14, 1:37 PM
#3

Fråga om du kan få saker som hjälper dig somna istället då? Flera problem kommer från ej fungerande rutiner. Funkar inte sömn, matvanor och rutiner så krashar allt förr eller senare. Du kanske inte ska ta alla samtidigt. Men över lag gör alla ångestdämpande mediciner dig trött. Man blir en zombie. Och benzo ska du ju inte ha heller, jag känner dig bra nog för det… Men ja. Läkaren har antagligen rätt kring det. Sömn är extremt viktigt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

ElementOfLaughter
6/8/14, 12:33 AM
#4

När det gäller Mirtazapin och trötthet så kan jag säga att jag var som en zombie de första dagarna jag med, båda gångerna som jag började (då jag försökte sluta men insåg några månader senare att jag behövde börja igen). Detta har gått över efter några dagar. Jag blir fortfarande trött ca en halvtimme efter jag har tagit tabletten och därför tar jag den direkt innan jag går och lägger mig vilket är rekommenderat. Sover som en stock av det och efter de första dagarna så har jag alltid varit pigg igen när jag har vaknat.

Kan bara tänka mig hur du har känt dig när du har tagit Atarax på det som även det, som nämnt tidigare, är känt att orsaka trötthet! 😮

Skulle vilja säga att det blir bättre om några dagar men det är ju individuellt och detta är ju bara min erfarenhet! Så jag får istället hålla tummarna för att det blir bättre och blir det inte det så hoppas jag att du får den medicinering som funkar för dig!

[Tuulikki]
6/15/14, 11:25 AM
#5

Jag tar Mirtazapin runt 20 på kvällen och däckade vid 22-23 i början. Var som en zombie dagen efter och hade riktigt svårt att komma igång, gick dock över på några veckor. Ligger nu på maxdos och somnar inte av dem längre, men jag tar den egentligen inte ör att somna så jaja😛

Som redan nämnt är det vanligt att drömma mycket på Mirtazapin, jag gör med det och har gjort i princip varje natt sen jag började med dem. Dock drömmer jag inte mardrömmar lika ofta som jag gjorde utan medicin.

Gällande Ataraxen kan jag inte säga jättemycket, fick det utskrivet fredags. Tagit 2 om dagen sen dess (är ordinerad att ta det vid behov, ångest/panikångest) och känner samma hyperaktivitet. Eller ja, jag är hyper men ändå inte? Bara flummigare än vanligt. Nu å andra sidan är jag väldigt sprallig och hyper vanligtvis så det kanske är därför.

Zombie-perioden går över. Gällande Theralen kan jag inte säga något, har provat det en gång och fick såna myrkryp att jag ville hugga av mig benen, samma med Propavan.🤦‍♂️Eller ja, Theralen var värre.

komkoma
6/15/14, 3:49 PM
#6

Fick atarax men för mig va det bara sockerpiller…helt värdelöst

Annons:
JvK
6/17/14, 5:02 PM
#7

Theralen gjorde mig dåsig och förhöjde depressionen. Har även hört av andra som fick Theralen, att den fick de att vilja ta livet av sig betydligt mer än vanligt. Den fungerar nog för en del, men inte för alla. Atarax känner jag ingenting av, lite som komkoma skriver "sockerpiller". Men hört av en kille som blev faktiskt lugnare av Atarax. Kanske värd att ta under en tid och se hur det går. En lugnande som jag tyckte om är Lergigan(tror det stavas så..). Det är både för allergiska besvär och lugnande, ungefär som Atarax. Men den har gjort lite nytta på mig till skillnad från Atarax. Och den är inte beroende framkallande, vilket är alltid bra:). Jag har tagit Mirtazapin i drygt ett halv år. Känner igen mig i vad du skriver. Hemska drömmar, jag kunde vakna skrikandes mitt i natten. Jag var inte heller mig själv längre. Det var en annan människa där, samtidigt som jag var en zombie. Varje gång det togs upp med läkaren, fick jag höra att det tar tid. Till slut efter mer än 6 månader, byttes Mirtazapin mot vanliga insomningstabletter. Zopiklon(Imovane) för att kunna somna och Propavan för att sova hela natten. Blev mycket dåsig i början. Till slut tog jag Propavan ca 3 timmar innan det var dags att sova( läkare rekommenderar 1-2 timmar har jag för mig) och sen Zopiklon för att somna. Drömde konstigt, men inte hemskt, vaknade aldrig upp av mardrömmar. Efter 1 vecka var jag lite slö på morgonen, men helt ok under dagen. Drömmandes minskade lite. Sen blev det hur bra som helst så länge jag tog Propavan tidigt på kvällen och såg till att jag hade 7-8 timmar på mig att sova. Annars blev jag dåsig igen. Efter kanske 2 år slutade jag med Propavan då det kändes som sömnen fått in en rutin. Fast då tog jag lite högre dos av Zopiklon i början. Det gick så bra att kanske 1 år senare, behövde jag inte ta Zopiklon varje kväll. Nästan som om kroppen blev van att somna vid tio. Men sömntablett-fri kan man endast vara när man mår någorlunda bra. Vid depressions dalar eller förhöjd ångest är jag fortfarande tvungen att gå tillbaka till piller. Men det kan bara vara skönt att veta att man inte behöver ta de resten av livet:) Prata med din läkare så han vet hur du mår. Det kanske finns även en vanlig antidepressiv du kan ta för att bli lugnare. Allt är ju så individuellt. Det är därför läkare behöver testa sig fram med olika läkemedel. Jag har tagit fluoxetin och blev mycket värre, samma med citalopram. Just nu tar jag Venlafaxin tillsammans med Lamotrigin, som både lugnar och piggar upp mig. PS. Om din läkare erbjuder dig Oxascand som lugnande vid behov. Var noga att känna efter om den verkligen hjälper. Och fortsätt inte ta den i flera månader med hopp om att den kommer att börja hjälpa. Vid behov piller behöver inte lika lång tid på sig för att märka förbättring. Och just dessa vid behov piller blir man fort beroende av( drygt 6mån eller nåt sånt). Dessvärre nämner inte alla läkare detta.

Upp till toppen
Annons: