Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 8944 ggr
[luckynumberten]
2013-09-06 09:07

GAD - Utskriven medicin men för rädd, hjälp!

Hej,

Förlåt för långt inlägg, men skulle verkligen behöva råd!

Jag har diagnostiserats GAD, har tidigare fått behandling för ätstörningar och går nu i kbt för hypokondri som också hjälper mig mot GADen; oron och katastroftankarna.

Kbtn har hjälpt mig på ett sätt jag aldrig vågat hoppas, och jag kan därför hantera ångesten på ett sätt jag inte kunnat innan, men jag har fortfarande mycket fysiska ångestskov, som inte kan försvinna med hjälp av tankeövningar. 

Jag har aldrig haft en depression, och brottas därför aldrig med känslor som att saker är meningslöst eller att livet är hårt, mer än att jag i djup ångest kan känna att jag inte kan stå ut att leva med just ångesten. Jag har alltid haft känslan av att allt är så himla bra, men att när jag är i ångesten att jag inte riktigt kan nå det. Därav har jag lagt känslorna på matproblematik eller sjukdomsproblematik, förmodligen för att kunna känna att "det är DET HÄR som spökar, och när jag ordnar med det når jag det bra". Låter konstigt men kan inte förklara det på annat sätt. 

Nu har jag i alla fall fått Sertralin utskrivet, och ska ha uppföljning om en månad, bara att jag är livrädd och har inte vågat börja ta dem. Detta eftersom jag vet att man kommer gå ner i djupet under den första tiden (och inser att det verkar fruktansvärt när jag googlar), och jag som är så fruktansvärt rädd för ångesten gör att jag inte kan förmå mig att frivilligt gå ner i det djupet, särskild iom att jag inte är i ett skov nu.

- Är det någon som inte är i depression, alltså "enbart" har ångestproblem som får medicin? Hur har denna isf hjälpt? Vad finns det för erfarenheter här av medicinen?

När jag googlar erfarenheter känns det som att de flesta också har depression vilket jag inte har vilket gör att när jag är ur mina ångestskov så mår jag bra (även om ångesten ofta kan göra sig påmind då och då i korta stunder). Därför är jag rädd att medicinen inte ska vara bra för mig. Men samtidigt orkar jag inte ha dessa skov, eftersom jag knappt kan stå ut, och eftersom det begränsar mitt liv så mycket. Så trött på att inte orka planera för långt framåt för att man inte vet hur man ska må då.

Hoppas någon känner igen sig, eller har lite erfarenheter och tankar att dela med sig av!

Annons:
poetica
2013-09-06 23:05
#1

Är väl inte i din sits exakt, men lite likheter. Har ätstörningar sen 10 år tb; är på behhem nu. Och har konstaterat att jag även har GAD och depression. Sertralin äter jag sedan länge, och lite andra mediciner, men kan inte minnas att jag reagerade så mycket negativt på sertralinet. Är så förvirrad, svarade kanske inte på din fråga men jag känner iaf igen mig i det du skriver.

bohan85
2013-09-27 21:23
#2

Jag har i nuläget endast GAD, hade depression samtidigt tidigare men den är nu borta. Har medicinerat sedan 2008, provat i stort sett allt. Stod länge nu sist på fluoxetin som hjälpte bra men blev så trött av den. När jag mådde som sämst åt jag efexor men nu klarar jag mig på Citalopram + Zolpidem v.b och Atarax och Oxascand vid behov. Sedan jag blev välinställd har jag knappt behövt Atarax och Oxascand. Sömnen har varit ett helvete från att jag var liten och nu när jag ser tillbaka på min barndom tror jag att jag hade GAD redan då.. Önskar så att mina föräldrar sökte hjälpt till mig då så kanske jag hade sluppit mått skit i vuxen ålder.

Har även fått KBT med gott resultat. Har provat flera gånger att sluta med medicinen. Depressionen kommer inte tillbaka men det gör ångesten. Både GAD och panikångest. Så likväl någon som behöver blodtryckstalbetter kommer jag behöva medicin lång tid.

Våga prova sertralin, det är så skönt när man märker en skillnad och mår så mycket bättre.

tearsandrain
2013-10-02 11:22
#3

har också gad och medicineras med lyrica och buronil mot det :)

Niclas87
2013-10-10 04:15
#4

Lyrica extremt vanebildande ej att rekomdera buronil ingen erfarenhet

Efexor/venlafaxin bra erfarenhet verkar snabbt ångest dämpande/ antidepp medicin.

Sertalin antidepp men ganska lång inkörningtid dock hjälper den nog sömnen ganska snabbt dock inte prövat själv

Stillnoct/zolpidem. Imovane/zuppiklon verkar en kort tid Imovanen/zuppiklonen lite längre insommnings tabletter

Mitrazapin eh faktiskt en bra antidepp med sömngivande egenskaper åt den i ett halv år

Oxascand/sobril äter jag på kvällen och det gör mig någorlunda anständig.

Mitrazapin eh faktiskt antidepp fast tycker dom sömngivande egenskaper direkt åt den i ett halv år.

Buspiron bra mot ångest.

Sen skapar inte din ångest depression det gör det för mig.

När kommer nästa hur många blöta kläder måste jag byta idag  osv..

Allt det här är ju individuellt.

MEN viktigaste av allt eh bygga upp resurser och försvar eh a och o annars blir det följande.

Tänk om den kommer när kommer den hur kommer den.

Vad gjorde jag sist jo fick ångest och mådde dåligt.

Resultat ännu sämre mående och värre ängest.

Du måste hitta alternativa vägar hitta vad som funkar bäst.

Och kom alltid ihåg mediciner behandlar bara symptom speciellt psykofarmakaka benso etc.

Men det kan få dig att må såpass ok så du kan lägga upp stratigier.

Alla har en viss mån ångest det eh en livsviktig fuktion.

Du resonerar inte dåligt konstigt.

Man tar till dom försvar och resurser man har.

Och kan man inte handskas/ ha rätt verktyg för det så eh det lätt att det känns bra och kunna peka på en orsak.

Problemet eh vad är ångest jo en signal på förändring.

Ser man det som sjukdom så kan man helt plötsligt rättfärdiga det och identifiera det. Vilket känns lite bättre ett tag….

Du får gärna skriva till mig om du vill hjälper dig mer än gärna. Har dessutom ett drogmissbruk bakom mig har käkat nästan allt

Annars kämpa på hoppas du tar till dig nåt iaf.

För jag har kommit långt med allt

Upp till toppen
Annons: