Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 798 ggr
[Kotten123]
2020-03-10 21:16

Ångest och fobi på konsert.

Fick precis veta att den enda artisten jag lyssnar på, kommer till Sverige. Först var det inte med på listan, men nu har det kommit som addering. Jag hade alltså ställt in mig på, och grämt mig lite över, att jag inte skulle få se honom, men nu blev jag så paff. Det är verkligen min största dröm att se honom live. Hans musik har hjälpt mig, och jag tror att jag skulle må så bra av att gå på en konsert. MEN, det är så mycket som gör det nästan omöjligt för mig. Jag har sådan otrolig ångest. Ångest för allt och ingenting. Jag kan knappt åka bil, jag känner mig inlåst och ur kontroll. Så att behöva åka enda till Stockholm, känns så långt bort. Försöker dra det kort, men jag tror att grunden till allt är att jag har emetofobi. -jag gillar inte att vara nära folk, vet ej om de är sjuka elr kommer bli. -vill inte vara nära folk om jag skulle bli sjuk/ må illa. -ångesten får mig att må illa och jag tror alltid att jag ska kräkas. -jag har fått för mig att jag är åksjuk (vet eg att jag ej är det, men iom ångesten har jag förknippat det med det) -jag skulle aldrig vilja färdas med andra, där jag ej har kontroll (tåg, buss, flyg, båt) -vill inte vara i stora folksamlingar (obv. Konsert ett stort problem) Det känns så himla omöjligt och som att alla oddsen är mot mig. Allt från tiden innan, resan, väntan, konserten, tiden efter, hemresan och bearbetan skulle kräva allt jag har. Sedan har jag heller ingen att gå med, men jag vet inte längre. Jag vet bara att jag kommer känna mig så hopplös om jag inte kan gå, jag vet att det skulle förändra så mycket. All denna ångest, speciellt emetofobin, begränsar mig i allt jag någonsin önskar kunna göra. Men frågan är om man kan träna upp sig och KBK?? :)

Annons:
Sindri
2020-03-10 21:43
#1

Oavsett konsert eller inte så bör du söka hjälp för din ångest. Har du aldrig fått någon hjälp eller erbjudande om hjälp?
Vill du verkligen leva resten av ditt liv så?  Du är väl värd mer!

Med hjälp av KBT kan du hitta en strategi att förhålla dig till de omständigheter som är ångestskapande för dig, och kanske kan det hjälpa dig att ta ett steg ut i samhället. På lång sikt tror jag på en mer djupgående terapi för att du skall känna att du hör hemma här i världen med alla oss andra.

Calcifer
2020-03-11 00:14
#2

Jag har själv svår ångest, men har lyckats ta mig igenom massor med prövningar för att målet var viktigare än mitt mående. Det låter kanske konstigt, men det jag menar egentligen är alltså att det jag gjort (konsert, event, etc) har varit så otroligt viktigt för mig och betytt så mycket att ångesten nästan hamnat i paus under tiden. Jag har klarat av att bo på vandrarhem i delat rum med främlingar, köa med tusentals personer, trängas med en massa människor, etc. Saker jag aldrig trodde jag skulle klara. Men just för att det jag gjort har betytt så mycket så har det på något sätt gått ändå. Däremot har jag varit nästan död av psykisk utmattning följande dagar när allt är över.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: