00. Allmänt om ångest

Ohjälpsamma ord, vilka har du hört?

2020-02-03 17:54 #0 av: Kampfisk

Jag ska hålla en liten typ av föreläsning för mina arbetskollegor i slutet av månaden angående psykisk ohälsa, och skulle nu vilja ha lite hjälp av er!

Vad är det vanligaste du fått höra när du har ångest, som inte hjälpt? Som t ex ”ryck upp dig” eller ”du inbillar dig bara”

Det är helt anonymt, kommer inte ens berätta var jag fått det ifrån 😊 

Låt inte en dålig gårdag, förstöra en bra idag Hjärta

Anmäl
2020-02-03 19:13 #1 av: Kyllan56

Som barn fick jag ofta höra att det jag var rädd för inte fanns. Det gjorde det men i en annan skepnad. Ta dig i kragen, eller att man förminskar genom att säga bara du gör så här.... så blir det bra. Välmenta råd som förminskar, eftersom personerna utgår från sig själva och mig och mina problem.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2020-02-03 19:54 #2 av: -Aida-

"Du måste bara ändra ditt sätt att tänka på."

"Men tänk så här istället."

"Du behöver söka hjälp."

"Vill du må sådär hela ditt liv?"

"Det du upplever är ju inte så på riktigt."

Anmäl
2020-02-03 21:30 #3 av: Wony

"Var inte så negativ"

"Andra har det värre"

"Det är bara att tänka positivt"

"Det där är väl inget att oroa sig för?"

Anmäl
2020-02-04 17:46 #4 av: Calcifer

Lat har man ju fått höra att man är hela sitt liv. Och överkänslig, att man alltid överdriver, är löjlig, negativ, och "vill må dåligt".

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2020-02-05 11:33 #5 av: Zadeira

Några fina förslag från helt oförstående är att "hitta en hobby" och "börja träna". Tack, jag har både hobbys och motionerar men är fortfarande diagnosticerad med depression.

Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign

eller på instagram under användaren @zadeiradesign

Anmäl
2020-02-11 06:19 #6 av: gunillapower

"När du känner att ångesten kommer,ta då en promenad" det hjälper, jag vet. men det sista jag vill är att gå utanför dörren just då.

Anmäl
2020-03-11 00:53 #7 av: Dioramabyggare

När jag växte upp sade ibland en granne talesättet "det går över tills du gifter dig" när jag hade slagit mig. Logiskt "visste" jag ju att det var sant, men samtidigt tänkte jag "ska det ta lång tid innan det onda försvinner"...

"I vuxen ålder" läste jag något i mitt tycke tänkvärt;

Barnet som behövde tröst: "Jag är rädd, det här känns farligt".

Tröstaren: "Det är inget farligt, inget att vara rädd för".

Barnet som behövde tröst: "Det måste det väl vara, eftersom jag är så rädd!".

Anmäl
2020-03-17 12:57 #8 av: Herveaux

Förstår att det är för sent att bidra med något till TS föredrag men en riktig pärla en av mina bästa vänner fick höra när han gick till psykolog nr femtioelva i ordningen där han berättade om sina problem med ångest. 
"Tänk inte på det som ger dig ångest då." 
Han reste sig och gick därifrån. 

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster, Guldhamster och Hundar
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2020-05-16 15:56 #9 av: Solrosfröet.

Vet inte exakt vad du menar, men psykologer som ber en skriva ner tankar har ALDRIG funkat för mig, man känner bara: va?.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.