Annons:
Etikettövrigt
Läst 540 ggr
Calcifer
1/27/20, 1:40 PM

Läkarbyte

Jag har tidigare skrivit rätt mycket om hur extrema problem jag haft med psykiatrin, och framförallt min läkare. Hur jag kände mig förnedrad och kränkt varje gång jag hade varit där och hur många gånger jag gråtit när jag kommit hem och vilken ångest jag haft innan mötena. 

Till slut tog jag mig faktiskt för att ringa och kräva ny läkare hos psykiatrin, och jag blev inte ens frågad varför - det är väldigt tydligt att jag knappast är den första han behandlat så illa. Min nya läkare är i alla fall fantastisk. Rak på sak, pratar bara om det som är relevant, håller koll på vem jag är och vad vi har för behandlingsplan.

Min förra läkare brukade komma med rätt vidriga kommentarer om mitt utseende, allt från mitt färgade hår till min vikt och annat som verkligen inte har med honom att göra. Och var tvungen att vid varje möte spendera de första 10 minuterna med att högt sitta och läsa igenom min journal - som var full med felaktigheter och rena rama lögner. Dessutom hade vi ALDRIG någon behandlingsplan. Jag fick aldrig vara delaktig i medicinbyten. Jag kunde ringa in efter en förnyelse på ett recept och fick ett helt nytt med nya doseringar och mängder och uttagsintervall osv. Fick nästan alltid ringa och bråka efter varje förnyande för att få det ordnat.

Nu har jag en läkare som inte bara diskuterar behandlingsplanen med mig, men som också kan förklara utförligt varför hon resonerar som hon gör och alltid är noga med att fråga om det känns okej att vi kör på hennes förslag. Och har jag frågor eller känner mig tveksam så diskuterar vi det tillsammans tills vi båda känner oss bekväm med planen. Vi ändrade t:ex hur min utsättning av stesolid skulle se ut med hänsyn till de biverkningar jag fick av att minska på dosen. Min tidigare läkare var typ… "nu gör vi såhär för att jag säger det punkt slut" och jag hade aldrig nåt att säga till om och han vägrade motivera varför han fattade vissa beslut.

Jag är så sjukt jäkla nöjd över att jag aldrig mer behöver ha med den människan att göra. Jag känner mig respekterad nu, och behandlad som den vuxna och rätt intelligenta människa jag är. Istället för att känna det som om jag blir pratad till som om jag vore både typ 12 år gammal och lite dum i huvudet…

Ibland måste man ta sig mod till och säga ifrån och kräva ändring!

(Ville egentligen bara skriva av mig lite)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Herveaux
1/27/20, 2:11 PM
#1

Riktigt bra gjort av dig att stå upp för dig och se till att få en ny läkare - grymt!🥳


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

davidia
1/27/20, 2:40 PM
#2

Bra gjort! Är ju väldigt viktigt att känna sig hörd och lyssnad på. Och att kunna öppna sig och diskutera,och att läkare eller vad det än är för person, förstår en. Vet hur svårt det är eftersom jag själv behöver byta. Känt mig hånad och inte lyssnad på men tappar orken och skiter i det istället..

Calcifer
1/27/20, 2:46 PM
#3

#1 Tack!

#2 Jag sköt också upp det, i nästan två år. Och det förstörde mig nästan helt. Jag hatade att behöva förnya mediciner, att gå på möten, att ha kontakt med psyk överhuvudtaget. Men nu är allt mycket, mycket bättre. Om jag vore du skulle jag ta tag i det innan det är för sent. Hade jag väntat ett halvår till vet jag inte om jag hade överlevt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

davidia
1/27/20, 3:15 PM
#4

#3 ja det är ju en själv som drabbas i slutändan… Jag är precis likadan, vill inte ringa om nya mediciner. Vill inte ringa om nånting egentligen eftersom ja inte känner att nån lyssnar eller vill hjälpa.. Man ser för bra ut för att må dåligt. Man har fått alla verktyg som man behöver för att kunna klara sig själv. Osv osv Men en dag så ska jag ta tag i det igen! Hoppas du får all hjälp du behöver framöver! ☺️

Upp till toppen
Annons: