Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 969 ggr
tlover
2019-06-17 16:10

Mer ångest vid trötthet?

Idag har jag mer ångest än vanligt, jag har dessutom sovit rekorddåligt inatt och dåligt flera dagar innan. Har det ett samband?

l'm back

Annons:
Honestyisdead
2019-06-17 16:19
#1

Ja sömnen är viktig för att vi ska kunna må bra. Det har absolut ett samband.

Lona
2019-06-17 16:20
#2

Det kan det absolut ha! Dessutom gör ångest ofta att man sover sämre och så är man inne i en ond cirkel. Min ångest minskar betydligt när jag äter koffein, min hemmasnickrade förklaring är att kroppen då "kickar igång" lite mer och aktivt kan ta hand om ångesten. Annars tenderar jag till att dra täcket över huvudet och då får ångesten fritt spelrum vilket gör mig ännu tröttare och så rullar det på.
Åtminstone gäller det här GAD-relaterad ångest hos mig, men förmodligen även för andra typer av ångest.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Thotis90
2019-06-17 17:54
#3

Jag drabbas alltid av ökad ångest när jag har sovit sämre än vanligt.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Zadeira
2019-06-17 20:32
#4

Ångest har en tendens att öka eller komma på lättare om man inte har skött basbehoven ordentligt. Dvs mat, sömn och motion. När något av det brister är det inte helt ovanligt att ångesten dyker på mer än vanligt. Tyvärr leder det ibland till en ond cirkel så det bästa man kan göra är försöka komma rätt med basbehoven igen.

Upp till toppen
Annons: