Annons:
Etikettakut-stöd
Läst 1522 ggr
Anonym
Anonym
2/23/19, 5:38 PM

Hur får man hjälp

Börjar med skriva att jag inte vet om jag kommit in på rätt forum. Det är så här. Har en vuxen ung son som mår dåligt vissa perioder han åker till psyk ca var 2-3 månad. Men blir hemskickad gång på gång utan någon som helst hjälp eller återkoppling. Han bor långt bort så jag är rätt hjälplös jag kan inte få honom till "söka mer hjälp". Han är ej utredd för någon diagnos då vänte tiden är lång så ger han upp hela tiden. Han vägrar medicin pga tidigare missbruk av droger. När jag ringer sjukvården mm får jag till svar han är över 18 o där med struntar dom i mina ord. Det är upp till sonen att söka hjälp och det gör han ibland han när självmordstankar ekar i huvudet. Känner mig rätt maktlös. Han kan inte bo i vårat stan lr län pga tidigare missbruk.

Annons:
Isalel
3/23/19, 7:37 PM
#1

Jag skulle kolla med anhörigföreningar om de har erfarenheter de kan dela med sig av?

Zadeira
3/26/19, 2:48 PM
#2

Tyvärr är det som de säger, han är vuxen och måste själva driva på för att få vård. Det du kan göra är stötta honom. Nu låter det ju som att han är på psykakuten då och då, och jag undrar varför inget görs ytterligare? Remiss till psykiatrin ex.

Jag förstår motvilligheten mot mediciner pga missbruk, men det kan faktiskt vara så att det behövs. Det betyder ju inte att han behöver få någon narkotikaklassad medicin eller vanebildande medicin, det finns ju milda mediciner.

Lona
4/6/19, 4:00 PM
#3

Fast jag är definitivt vuxen men det är min mamma som har fått kämpa för att jag ska få rätt vårdgivare. (Jag är alltså inte omyndigförklarad eller nåt, har bara jäkligt svårt att fixa sånt själv.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Anonym
Anonym
4/9/19, 9:57 AM
#4

3 Men varför får man alltid ett otrevligt men du din son är vuxen dags o klippa navelsträngen känsla 😕 Jag har ringt nyligen och kollat om dom gör någon återkoppling då han åter igen vart inne på akut psyk. Fick otrevligt svar att dom inte lämnar ut såna uppgifter 😴

Calcifer
5/8/19, 2:18 PM
#5

#4 Därför att en del människor tyvärr inte har någon förståelse för att en del människor har svårt för vissa saker, oavsett om de är vuxna eller ej. Man är knappast dum eller okapabel eller måste klippa navelsträngen för att man behöver lite extra stöd med en del saker. Om min mamma inte stöttade mig skulle jag aldrig orka med nåt överhuvudtaget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
5/8/19, 2:30 PM
#6

Det skiljer uppenbarligen även mellan olika mottagningar. I Göteborg var det hopplöst att få hjälp överhuvudtaget, oavsett vem av oss som ringde. ÖVM hänvisade till psykakuten vid tex förnyelse av recept trots att jag gått på mottagningen i många år. I Borås där jag går nu är de däremot fantastiska - eller snarare så är det en vård som fungerar som den SKA. Finns det möjlighet att du eller din son söker hjälp i någon av hans grannkommuner istället? Han har rätt att välja vårdgivare var som helst i det län han är skriven.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
vallhund
5/15/19, 3:57 PM
#7

#4 På vilket sätt är det otrevligt att inte bryta mot sekretesslagen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lona
5/15/19, 6:37 PM
#8

#7, Beror väl på hur man uttrycker sig. Att vänligt men bestämt förklara hur det funkar med sekretess eller att bara fräsa ifrån och vara otrevlig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
5/15/19, 8:34 PM
#9

Inom min psykiatri kan man skriva en fullmakt som ger en anhörig rätt att dela alla uppgifter och allt som sker inom just den psykiatrin. Min pojkvän har sådan fullmakt åt mig och kan på så vis kontakta min läkare direkt och få ut uppgifter om min vård, förnya recept, begära vårduppgifter osv. Men det krävdes att vi fyllde i ett formulär för det.

Lona
5/15/19, 8:52 PM
#10

#9, Jag har det inskrivet i min journal, även att de får kontakta mamma om de är oroliga/inte får tag på mig.
Sist funkade det dock inte när hon skulle förnya min medicin - men eftersom hon hade alla uppgifter angående mig och medicinen så varken bekräftade eller dementerade sköterskan att jag var patient där, bara att hon skulle "lämna ett meddelande till Isak", dvs min stödperson som mamma kunde namnet på.
Inom en timme hade jag fått in det nya e-receptet.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: