Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3080 ggr
Calcifer
1/24/19, 6:57 PM

Zopiklon restnoterad

Ifall det är någon utöver jag som äter zopiklon (eller imovane) så kan det vara värt att veta att mindre paket är restnoterat i hela landet och kan möjligtvis finnas igen fram mot mars/april.

100 pack finns fortfarande, dock.

Jag fick en rejäl smäll av detta, och läkaren vägrade skriva ut 100 pack istället, även om jag föreslog att hen skulle göra en notering att mamma måste vara med när den hämtas ut och förvara den åt mig. Det resulterade i att jag fick nitrazepam utskrivet istället. Den går inte under högkostnadsskyddet i 25-pack och med min dosering 2 till natten så räcker den inte särskilt länge och ett paket kostar 200:-.

Jag måste alltså välja mellan att köpa medicin jag inte har råd med eller vara utan sömn i 1-2 månader.

Det är en fruktansvärd sits att befinna sig i och jag är helt förtvivlad av det. Det är ju inte MITT fel att det inte finns mindre paket, varför ska jag då straffas för det? Jag föreslog zolpidem/stilnoct som dels finns och dels går under högkostnadsskyddet och dels inte kostar en förmögenhet men min läkare vägrade.

Nu måste jag helt enkelt försöka kräva att få byta läkare för detta är inte första gången hen varit totalt oresonlig när det gäller min medicin. Hens ord var "ta receptet jag föreslår eller var utan". Helt sjukt att man ska behandlas på det sättet. 

Jag är så vansinnigt ledsen just nu, och arg dessutom. Det går ju inte att bara vara utan sömn. Alla gånger jag gått så länge utan ordentlig sömn har det lett till att jag blir självmordsbenägen pga alla biverkningar av utmattningen. Fattar inte att min läkare struntar i det trots att hen VET att det är så det ligger till.

*Svär en lång ramsa*


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Magrat
1/24/19, 7:02 PM
#1

Zopiklon har varit restnoterat länge. Min läkare skrev ut ett hundrapack i början av December som min make hämtade ut. Det räcker ju i alla fall tills Mars, men jag vet inte om jag måste be om ytterliggare ett hundrapack om det är restnoterat tills April. Vill inte gärna göra det då det känns dumt att ha så mycket medicin hemma.

Men vården har generellt blivit rätt restriktivas med sådana preparat, och jag tror risken är att om du byter läkare så kommer de bara se det som att du är ute efter en viss medicin och inte vara så samarbetsvilliga dem heller. Tråkigt men sant.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Calcifer
1/24/19, 7:06 PM
#2

#1 Nu har denna läkare behandlat mig väldigt illa under väldigt lång tid, och jag har dessutom tillräckligt med bevis för att göra en anmälan pga dennes beteende. Plus att denna läkare arbetar i denna stad 1 vecka i månaden, så det är aldrig samma läkare som skriver ut recept varje gång utan det varierar beroende på när det behöver förnyas. Så om jag t:ex ringer nästa vecka för att diskutera medicin är det omöjligt att prata med min läkare oavsett, eftersom hen inte är här då.

Jag kunde senast hämta ut zopiklon för några veckor sedan i mindre paket och då var det ingen som sa något om att det var restnoterat så här fanns det åtminstone då.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
1/24/19, 7:45 PM
#3

Det är totalt vrickat att ett läkemedel överhuvudtaget kan bli restnoterat, att det inte finns någon slags "garanti" från tillverkaren. Riktigt hur det skulle funka vet jag inte, men nog borde det gå att lösa?

@Calcifer, nu har jag för mig att du inte bor åt det här hållet alls, men annars kan jag varmt rekommendera psykiatrin i Borås. Helt klart värt att åka en bit, men det beror ju på hur långt bort man bor.

Hoppas att det löser sig för dig med medicinen på något sätt!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
1/24/19, 7:59 PM
#4

#3 Tyvärr är det så långt bort att det är totalt omöjligt. Annars skulle jag gärna byta mottagning helt. Jag hade en underbar läkare här tidigare, men han skulle vidareutbilda sig till barnläkare så slutade tyvärr. 

Ja jag ska ringa nästa vecka och försöka prata reson med dem, finns ju flera läkemedel att föreslå, och förhoppningsvis går det att hitta en lösning med en annan läkare då min vägrar lyssna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: