Annons:
Etiketterposttraumatiskt-stressyndromptsd
Läst 1081 ggr
Radioaktiv
1/11/19, 11:23 PM

Separationsångest

Hej!
Jag undrar om det är någon mer här än jag som mår väldigt dåligt så fort man blir ensam hemma? Djup depression, ångest, oro, stress. Ute funkar det hur bra som helst men så fort jag blir ensam hemma så börjar det hålla på. Erfarenheter? Tips? Tack på förhand! :)

Annons:
Calcifer
1/12/19, 11:44 AM
#1

Jag har det problemet, jag älskar att vara ifred, men vill inte vara ensam. För min del räcker det att t:ex ha något ljud igång hela tiden, en ljudbok, filmer, serier, etc, whatever. Nåt som får det att kännas som om det inte är helt tyst och isolerat. Sen hjälper det mig otroligt mycket att jag har två katter, så även när jag inte träffar folk på 1-2 veckor i sträck så har jag dem åtminstone.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
1/12/19, 1:29 PM
#2

När jag flyttade hemifrån för ett par år sedan kunde jag ofta när jag kom hem och låste upp dörren få en känsla av enorm tomhet och att "är detta verkligen mitt hem, jag vill inte?" Det som har hjälpt mig mest är ändå att låta känslan finnas där och acceptera att det känns tomt och ensamt, men göra hemmet till mitt med saker jag tycker om, inreda som jag vill osv. Så att jag helt enkelt trivs där och är omgiven av saker som betyder något för mig. Sen hjälper det som Calcifer säger att tex ha en radio eller TV igång i bakgrunden, även om man inte lyssnar/tittar aktivt. Ibland har jag ringt någon, bara för att få höra en annans röst en stund.

Numera kommer känslan då och då, men eftersom jag inte gör någon grej av det utan låter det vara vad det är så är det som att kroppen och hjärnan liksom "vant sig", det är inte en så stor grej längre för jag vet att känslan kommer gå över. Dessutom kan jag numera faktiskt vara tacksam över att ha ett eget hem, där det inte är folk hela tiden utan jag faktiskt får ha mitt ifred som bara mitt. Så jag tror det hjälper att man faktiskt gör sitt hem/sitt rum till en trygg och mysig plats man trivs på.

Upp till toppen
Annons: