Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 1005 ggr
Isalel
2019-01-11 13:55

Hantera bakslag?

Har sedan juni medicinerat min ångest med venlafaxin och sedan september ungefär så har jag mått ganska bra. (Sjukskriven april-sept) Började jobba 50% i början av september, 80% i oktober och nu 90% från januari. Börjat äta och motionera bättre och generellt minskat väldigt mycket av min sociala ångest. Men nu sedan i julas känns allt pissigt igen. Jag glömmer namn, hetsäter, är oändligt trött och landar så himla ofta i soffan och får absolut ingenting gjort utöver det absolut nödvändigaste. Vill så himla gärna inte hamna i ångesten igen men hur sjutton gör man?! Känns som jag gjort alla rätt under hösten och ändå blir det så här nu… Nån som har något tips eller råd för att inte ”trilla tillbaks”

Annons:
Calcifer
2019-01-12 11:43
#1

Ett mycket stort problem när man varit sjukskriven är att man återgår till arbete/studier för snabbt, och sedan hamnar i samma position man var i innan man blev sjukskriven. Kan det vara så för dig, tror du? Kanske du hade behövt vara sjukskriven längre eller jobba på lägre procent ett tag innan du återgick till hur det var innan?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2019-01-12 14:24
#2

Kan det varit så att du fått ett bakslag efter jul och nyårsfirande osv? Jag blir så att jag bygger upp så mycket inför jul-ledigheten att när det väl är över blir det som en slags tomhet. Att jag inte längre har något att se fram emot, planera och stå i så det blir liksom som ett tomrum svårt att fylla och jag känner mig nedslagen och deprimerad.

Tänker också i banorna som Calcifer, att du kanske har skyndat för fort fram. Finns det möjlighet att backa några procent så kanske det kan hjälpa.

Bra att du äter och motionerer mer, försök att hålla i de vanorna även om det känns tungt och meningslöst. Rutiner är bra. Försök även lägga in nån aktivitet som du tycker om, om det är att träna, se en film, måla eller liknande.

Isalel
2019-01-13 13:10
#3

#1 - jag upplever att det är tuffare såklart att jobba mer, men samtidigt är det mindre stressigt för att det passar bättre i arbetsdagen att jobba 90%. Annars hinner jag precis klart men med andan i halsen istället för att hinna klart och avsluta i lugn och ro. Men jag måste absolut fortsätta jobba med tänket - vilket jag lite släppt när det funkat bra på jobbet. #2 jo det känns som att rubbningen av rutinerna ställde till det rejält för mig, så nog kan julhelgen påverkat! Är så ovan att kroppen har så långa återhämtningsperioder 😤 Ska försöka hitta nån bra rolig aktivitet att ladda batterierna med, svårast är att komma iväg bara - lite där skon klämmer just nu. Kan komma till tanken men landar sen i soffan ändå 😒

Zadeira
2019-01-13 14:07
#4

#3 Det är nog inte alls ovanligt att det blir jobbigt när rutiner bryts eller ändras. Det gäller många friska också, men har man psykisk ohälsa kan det vara lite extra svårt att hitta tillbaka tror jag.

Sen är det nog viktigt att man kommer ihåg att det är okej att dippa ibland, bara man inte låter det ta över helt utan att man ger sig lite tid att vara nere men sen ändå försöker göra saker som är bra för en.

Upp till toppen
Annons: