Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 730 ggr
smilla ja
12/10/18, 11:35 AM

ångest inför jul

Ni andra som lider av ångest blir det inte extra jobbigt när det blir sådana här helger där det förväntas att träffas och umgås kanske ganska många personer?

För mig blir det en otrolig stress då det på julafton blir att fira med min släkt (14 personer) och på juldagen firar i med min sambos släkt (17  personer)

Alla andra i sällskapet ser så fram emot att umgås och träffas medan jag mår dåligt veckor i förväg. Det är inte något fel på personerna, de är alla trevliga men det är ju mig det är fel på som tycker sådant här är jobbigt.

Förra julen var underbar. Och vet ni varför? Jo några dagar före julafton blev jag och sambon riktigt förkylda så vi fick stanna hemma för oss själva hela julhelgen. Bara ta det lugnt, slippa klä sig fint, kolla kalle anka och bara slappa i soffan, dricka lite glögg.

Släkten tyckte så synd om oss som satt ensamma men för mig var det perfekt. Jag känner mig verkligen udda😕

Annons:
Zadeira
12/10/18, 1:06 PM
#1

Tips är att läsa i tråden Snart är julen här

Isalel
12/10/18, 3:40 PM
#2

Vet dom om din situation med din ångest? Får du ut något alls av detta eller gör du det för ”husfridens” skull?

smilla ja
12/10/18, 3:59 PM
#3

#1 ok tack

#2 Ja de flesta vet men de förstår inte ändå eftersom de inte har personlig erfarenhet av vad ångest är. Det är obegripligt för dem hur det kan vara jobbigt att träffa folk och ha trevligt och umgås.  För dem är det självklart att man borde ju LÄNGTA till sådana tillfällen. De kan för sitt liv inte förstå hur man kan GRUVA för att träffas och umgås en hel dag. För det är ju det bästa son finns!!!

Isalel
12/10/18, 4:08 PM
#4

Jag har nära och kära som respekterar att förutsättningarna är olika. Framförallt för att min son har en autismdiagnos, vilket ”tvingat” oss in i att acceptera olikheter -även om man inte alltid förstår :) Jag får inte mer ångest av att umgås många- om jag känner mig hemma i sällskapet. Känner jag däremot att jag måste vara social med människor jag inte står nära så suger det enormt mycket energi. Sonen som också har svårt i sånna sammanhang får vi värdera vilket värde det är för honom att delta, se till att det finns möjlighet att smita undan och vila och ofta också korta ner vistelsen så man hinner ses, ha trevligt men samtidigt inte dräneras helt i flera dagar efteråt. Finns det möjlighet för er att bara vara med en kortare stund?

Calcifer
12/18/18, 5:37 PM
#5

Jag är som du. Om jag vet att en stökig jul väntar så mår jag dåligt och stressar upp mig något så otroligt innan och kan inte njuta av det. Nu känner min mamma mig så väl att hon vet hur jag måste få fira för att orka, och hon accepterar det och skulle direkt gå in och försvara om något syskon skulle säga nåt. 

Jag ska fira jul två gånger. 21-23 med föräldrar, syster och hennes son. Sen 23-25 med föräldrar, bror, hans flickvän, och deras tre småbarn. För att det ska fungera för mig måste jag kunna gå undan och få en paus när det behövs. Och det kan jag. Kan gå en promenad, kan låna mammas arbetsrum och läsa en stund, eller helt sonika sätta mig och spela på mobilen i ett hörn. Jag kan också gå hem när jag känner för det och ta en paus till nästa dag. Så orkar jag med julen och nu ser jag fram emot den något så otroligt. Kommer vara social och mysa med familj och vara lekfaster/lekmoster, men även få ta min tid att bara fokusera på mig och göra det jag mår bra av.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: