Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 454 ggr
Calcifer
12/7/18, 4:23 PM

Snart är julen här...

Runt jul kan det ju cirkulera en massa stress, speciellt om man redan lider av ångestproblematik. Julen kan även vara en fantastiskt fin tid på året oavsett hur man firar. 

Hur gör ni med ångesten när julen närmar sig? Är det något ni absolut inte gör runt jul just för att ni får problem med ångest, även om ni egentligen skulle vilja göra det?

Och dela gärna med er om hur ni firar också, om ni vill!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
12/7/18, 5:45 PM
#1

Personligen vill jag ha så små och intima jular som möjligt. Klarar inte av om det ska vara en massa folk eller fester och sånt. Det blir för mycket för min ångest. I år firar jag hos mamma, och jag bor tillräckligt nära för att kunna gå hem om det blir för mycket. Dessutom vet mamma att jag behöver pauser då och då så hon tar inte illa upp om jag går en promenad eller sätter mig och läser i något hörn.

I år kommer brorsan med familj på besök över julen, så det blir barn och stök, men de stannar så få dagar och jag går ju hem på kvällen ändå, så det ska nog gå bra. Jag gillar att vara lekfaster några dagar per år, haha.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
12/8/18, 1:08 PM
#2

Julen har aldrig varit särskilt negativt laddad för min del, även om jag haft perioder i mitt liv då jag inte mått så bra överlag över julen.

För två år sedan nådde min julstress toppen för att jag tog på mig alldeles för mycket och när julafton väl var där var jag så trött på allt att jag höll på att gå under. Det var enbart pga att jag själv satte så höga krav och press på mig själv inför julen, jag hade så mycket jag "skulle", "borde" och ville göra för alla att jag glömde bort varför jag egentligen gjorde det.

Den julen insåg jag också att jag inte pallade det trycket, och insåg att om jag skulle få tillbaka julkänslan igen året därpå fick jag prioritera mig själv istället för allt runt omkring i juletid.

Jag kan inte säga att jag har jättemycket julkänsla än i år, men samtidigt har jag absolut ingen som helst stress heller. Jag har gjort klart för min familj (och pojkvännens som vi firar en separat "julafton" med) vad som är viktigt för mig nu och att jag kommer sätta mig själv först. 

Till min glädje är alla otroligt förstående. Tror att det här senaste året har jag kunnat förmedla mig och mitt mående på ett helt annat sätt till de nära mig än tidigare. Och sen har jag ju även omprioriterat mina värdeingar och prioriteringar.

Calcifer
12/8/18, 5:30 PM
#3

#2 Skönt att du har funderat ut hur du måste göra för att slippa stress kring julen och att alla är förstående! Jag blir egentligen inte stressad över julen längre så länge ingen strular med mig och mina planer. Så länge jag får fira som jag vill med de närmaste och inte får en massa tjat om "jo visst ska du följa med till detta julbord" eller "klart du ska med på den festen" eller sånt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
12/8/18, 8:11 PM
#4

#3 Ja men precis, s[å länge det är på mina villkor är det ingen stress, men jag tackar också nej numera till en massa som jag förut trott mig vara "tvungen till". Om nåt mot all förmodan blir ändrat kan jag få lätt panikslag och istället dra mig ur. Men det gäller egentligen inte bara julen utan året om.

Calcifer
12/8/18, 9:16 PM
#5

#4 Känner verkligen igen det där just med ändringar av planer. Mamma har lärt sig att aldrig göra sånt om hon kan hjälpa det så jag känner ingen stress över det just nu. Julen verkar bli precis vad jag hade förväntat mig och för min del kommer det bli alldeles lagom. Hade varit jobbigare om jag inte hade vetat att jag faktiskt kan gå hem om det blir för mycket, men nu när jag kan det så gör det inget med folk och sådär.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
12/9/18, 8:40 AM
#6

#5 Jag tror att ofta, i alla fall för min del, är det hjälpsamt att veta att det finns olika möjligheter om det skulle vara så att man känner att det blir för mycket. Att liksom vetskapen om att "om jag skulle behöva" gör att jag ofta faktiskt inte känner att jag behöver använda den "livlinan".

Annons:
Upp till toppen
Annons: