04. Generaliserat Ångestsyndrom/GAD

Hjälp! LÄS SNÄLLA

2018-09-23 13:47 #0 av: Lojsan15

Hej! Har pratat med en psykolog sen jag var ungefär 11 år. Och för typ 2 år sen kom vi fram till att jag har adhd, ocd(tvångssyndrom) och gad(ångest osv). Då fick jag börja med Ritalin och först kände jag inget av medicinen förutom att jag kanske koncentrerade mig lite bättre, jag får sitta ensam med en lärare i ett rum och plugga för jag har aldrig kunnat koncentrera mig bra i skolan. Men efter en månad med Ritalin så började jag känna som ett starkt ”lyckorus”, jag fick mäta min puls hemma, varje morgon och efter en halvtimme gick min puls ungefär i 115. Det känns nästan som att jag är påverkad av något, det ska ju inte vara så med adhdmedicin, eller har jag fel? Och när jag sa det till min läkare så sa hon att jag kan få testa levande istället. Hade tagit Ritalin i typ 1 o ett halvt år så nu har jag tagit Elvanse sen februari. Den fungerar JÄTTE bra, fast det känns som Ritalin. Jag får fortfarande som sagt, ett ”lyckorus”. Jag ska försöka berätta hur det känns. Efter 1 timme så börjar jag känna att min puls går snabbare och snabbare för varje minut som går, och mina händer börjar darra lite smått. Sen så blir jag så EXTREMT glad. Obeskrivlig känsla. Men dom senaste veckorna så har jag börjat må jätte illa på kvällarna, därmed panikångest för jag HATAR att spy, jag spyr inte men är rädd att jag ska göra det! Jag och min mamma sov på toan för vi trodde att jag va magsjuk en gång tillomed! Så jag o min läkare kom fram till att jag skulle börja ta Sertralin Bluefish på morgonen och på kvällarna lergigan om jag känner att ångesten blir för jobbig. Och nu blir det nästan jätte jobbigt, får diarré och hjärtklappningar, svårt att sitta stilla och lyckorus. Men på dagen mår jag bra, så det är mest jobbigt på morgonen när jag precis tagit mina piller. Jag tar elvanse 40mg och Sertralin Bluefish 50 mg en halv tablett, men ska börja ta en hel tablett imorgon. Jag är bara 15 år, väger 49 kilo. Är det kanske för mycket för mig? Alltså medicinen? Är det någon som har samma biverkningar som mig med adhd medicin? Är det någon som också mår illa på kvällarna och har panikångest?Tacksam för svar! <3

Anmäl
2018-09-23 18:04 #1 av: Isalel

Har du ätit några antidepressiva innan?
Jag började med det under sommaren och under upptrappningen så mådde jag väldigt underligt, mådde väldigt illa, hade skakningar, spänningar i käkarna och mycket skumt under de första veckorna.

Då fick jag lite längre tid på mig att trappa upp medicinen, först efter ett par månader kände jag att jag kunde utvärdera hur det funkade med den medicinen.
Men kan ju vara värt att ta upp biverkningarna med din familjeläkare?

Anmäl
2018-09-25 18:02 #2 av: Zadeira

Har du pratat med din läkare om hur du känner? Jag har inte samma diagnos eller medicin, så just det kan jag inte säga något om. Dock brukar det bästa vara att följa upp med läkaren om dina funderingar, hur medicinen påverkad dig osv. Det borde inte vara insättnings-symtom om dy tagit den sedan februari, så det kan vara så att du behöver göra en dosjustering och få prova en annan dos.


Anmäl
2018-09-26 10:44 #3 av: Lojsan15

Ja, jag har pratat med min läkare. Jag hade en panikattack i förrigår. Kan det vara medicinen? Eftersom jag trappade upp till 50 mg setralin(fick ta en halv tablett i en vecka). Är verkligen rädd att jag ska få en panikattack igen, det är då obehagligt. Min läkare säger att jag ska fokusera på andingen osv när jag får panikångest men det gååår verkligen inte.

Anmäl
2018-09-26 10:44 #4 av: Lojsan15

Ja, jag har pratat med min läkare. Jag hade en panikattack i förrigår. Kan det vara medicinen? Eftersom jag trappade upp till 50 mg setralin(fick ta en halv tablett i en vecka). Är verkligen rädd att jag ska få en panikattack igen, det är då obehagligt. Min läkare säger att jag ska fokusera på andingen osv när jag får panikångest men det gååår verkligen inte.

Anmäl
2018-09-26 10:44 #5 av: Lojsan15

Har inte ätit antidepressiva innan

Anmäl
2018-09-26 10:44 #6 av: Lojsan15

Har inte ätit antidepressiva innan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.